3 december 2015

Kaasfondue met de kerst?


Kerstkransje erbij?

De pan gesmolten kaas is meestal niet het probleem, maar wat eet je nou eigenlijk het beste bij een kaasfondue? Even wat ideeën op een rijtje met enkele recepten:

Wat mij betreft dip je slechts met brood, maar er wordt ook wel gedipt met groente en fruit, zoals plakjes groene appel of peer, rode druiven, of rauwe groente. Kies voor het brood enkele verschillende soorten, zoals naast gewoon stokbrood ook focaccia, bruin brood, Turks brood of een licht notenbrood. 


Maar alleen brood is ook wat simpel. Om de fondue uit te breiden eet je er een salade bij. Daar gelden vooral twee regels voor: het moet vrij licht zijn en het mag aan de zure kant zijn. Dus geen zware croutons, spek, aardappel- of pastasalades. Denk eerder aan luchtige blaadjes sla of lichte rauwkost. Vaste begeleiders zijn vaak ook augurkjes en ander zuur, of gedroogde ham; dunne plakjes ‘viande de grisons’of ‘bündnerfleisch’ zijn een klassieker, maar dat is hier niet of moeilijk te krijgen. Dun gesneden Schwarzwälder schinken, een andere rauwe ham of rookvlees zou goed kunnen.


De drank die je erbij drinkt is ook belangrijk. Witte wijn, kirsch of (kruiden)thee zijn aanraders, maar frisdranken en andere koolzuurhoudende dranken (champagne, cava...), koud water of bier juist niet. De laatste dranken mengen slecht met de kaas en ze zouden spijsverteringsproblemen kunnen geven. Voor de wijn kies je het beste voor frisse, droge, witte wijnen, zoals een Riesling, Pinot Blanc of een Grüner Veltliner.

Tenslotte het dessert: doe niet zoals een vriend van ons die na de overdadige kaasfondue aankwam met gevulde pannenkoeken… Ook hier moet je iets bedenken dat tegenwicht kan geven voor de vette kaas. Een licht dessert dus. Bijvoorbeeld iets met fruit of een bol sorbetijs. Desnoods giet je bij dat (citroensorbet)ijs een scheutje ijskoude wodka, waarvan je de fles ook een dag van tevoren in de vriezer hebt gelegd. Je kunt de glazen ook wel even bevriezen als je toch bezig bent.


Nog enkele recepten:

Ik heb al eerder over de kaasfondue zelf geschreven in een artikel over eten in de jaren zeventig.




De feestelijke kerstkrans op de foto is een aanrader. Ik maakte hem een tijdje geleden met enkele kant-en-klare ingredienten: kleine mini-augurkjes (cornichons), taggia olijfjes van de AH, kleine kappertjes en grote kapperappeltjes, en tomaatjes uit een pot. Die laatste kocht ik van Sacla (pomodori al forno). Het zijn vrij simpele ontvelde tomaatjes, ingelegd in een kruidenolie, maar ze zijn erg smaakvol. Gebruik desnoods half gedroogde tomaten. Dat kan je zelf ook nog wel maken. Ik legde alles in een kransvorm op een grote schaal. Ik knipte enkele takken verse rozemarijn in korte stukjes, zodat elke stukje eruit zag als een topje van de tak, en stak deze als dennennaalden ertussen.

Salades die er verder goed bij passen:




(laat de fetamousse desnoods weg)








(deze lijkt simpel, maar is echt fantastisch)


3 opmerkingen:

Lot zei

Vooral de kerstkrans vind ik een leuk idee.

Anoniem zei

Há, google ik op 'nagerecht na kaasfondue', kom ik bij jou terecht! :-) En je bevestigt wat ik al aanvoelde: niet te zwaar, iets fris. Ik aarzelde over ijs, en nu ik jouw 'sorbetijs' lees, snap ik dat dát de oplossing is. Dankjewel!
Overweeg overigens een salade met belugalinzen, venkel en augurk, als de fris-zure tegenhanger.

Fijne feestdagen!
Lia

Eerst Koken zei

Ik hoop dat het allemaal goed is gekomen, Lia! :)