26 juli 2015

Komkommersalade met blauwe bessen, koriander en feta


Deze salade is fris, zomers en licht. Lekker gekoeld past het bij veel gerechten, maar wij aten het bij de tortilla met feta, die nu in de zomer vaak op tafel komt. In allebei zit weliswaar feta en koriander, maar daar heb ik persoonlijk geen enkele moeite mee. Ik zit trouwens wel duidelijk in een korianderperiode. Het begon andere mensen ook al op te vallen. Maar dat komt ook omdat mijn buurvrouw laatst met een boodschappentas vol met koriander aan kwam zetten. “Pak het in hemelsnaam aan, want ik kan er niets mee!” Nou, ik ook niet. Een boodschappentas vol…?
“Ja maar,” zei de buuf, “je moet het fijnhakken en gewoon invriezen.”
Ze bezwoer me dat dat goed werkte en zo had ik die avond een grote bak met gehakte koriander in de vriezer staan. En het werkt inderdaad. Je haalt gewoon uit de vriezer wat je nodig hebt, want het ligt los ingevroren. Voor een salade als deze hieronder koop ik nog steeds wel verse koriander, want de ontdooide soort wordt toch echt slap zodra het ontdooit, maar het volstaat beslist in hete gerechten. Gewoon aan het einde toevoegen. Werkt ook met andere kruiden. O ja, en u wist toch wel dat je nooit kruiden bij de supermarkt moet halen? Voor die 1,39 voor 20 gram kruiden haal je bij de Turkse supermarkt genoeg kruiden om een heel konijnenhok te voeren!

Komkommersalade met blauwe bessen, koriander en feta
recept voor 3 a 4 personen

1 ongeschilde komkommer, in halve plakjes
150 gr blauwe bessen
het wit en lichtgroen van 4 of 5 lente-uitjes
2 el olijfolie
sap van 1 limoen of kleine citroen
handje gehakte, verse koriander (of peterselie als je niet van koriander houdt)
zout en peper naar smaak
150 gr goede feta, verbrokkeld

Dit heeft geen uitleg nodig: gewoon mengen. Schraap alleen even de zaadlijst uit de (in de lengte doorgesneden) komkommer (met een theelepel gaat dat prima).





Geen opmerkingen: