21 mei 2013

Appelcake met nougatine



Er zijn naar mijn schatting zeker 200 foodbloggers in Nederland, en sinds kort delen we een maandelijkse Foodblogswap, waarbij iedereen een ander blog krijgt toegewezen en waarvan een recept 'moet' worden gekookt. Dat kan zomaar een uitdaging betekenen, want als bakker zit je niet te wachten op een hartig blog. En zou ik wel wat kunnen met een website vol beloftes van kunstig marsepein en fondant? Daar zijn er opvallend veel van namelijk en zo vlijtig ben ik niet met al die creaties. De trouwe lezer weet vast wel dat ik al blij ben als mijn takje basilicum bovenop de pasta blijft liggen. Tenminste, totdat de foto is genomen. En die treinentaart van laatst, inclusief druipend glazuur en treinwagons die nog net niet steun zochten bij elkaar, was een persoonlijk hoogtepunt in het hoofdstuk Creatief met Cake.

Enfin. U voelt het al aankomen? Ik mocht van het blog Laura’s Bakery koken. Van Laura’s hand liggen er sinds kort twee boeken bij de Action over taarten en cupcakes, dus dat belooft wat. Gelukkig had ze ook een aantal recepten voor mij op haar blog staan, want ik heb niet zoveel met cupcakes. Ik koos voor een appelcake met kaneelsuiker. Ik stelde me voor dat de stukjes kaneelsuiker een krokant laagje zouden vormen - knapperige kaneel - maar vervolgens kon ik die suiker in de hele stad niet meer vinden. Wel nam ik bij de AH een zak nougatine mee. Nougatine is niet meer dan stukjes pinda’s omhuld met een karamellaagje en ook dit gaf de cake net even wat meer, en ook het gewenste suikerlaagje bovenop. Ik geneer mij te zeggen dat de cake dezelfde dag nog op was (N=5).

Appelcake met nougatine
voor een vorm van ongeveer 30 cm lang

200 gram boter
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
4 eieren (L)
snufje zout
200 gram zelfrijzend bakmeel
2 stevige appels, bv jonagold
4 tl kaneelpoeder
5 el nougatine

Verwarm de oven voor op 175 graden (160 graden hetelucht).

Mix de boter, suiker, vanillesuiker en zout tot een romige crème. Voeg daarna één voor één de eieren toe en meng alles tot een glad beslag.

Voeg het meel beetje bij beetje toe tijdens het mixen, voeg ook de kaneel toe en meng dit tot een glad beslag. Schil de appels. Snijd 1 appel in blokjes en voeg hem toe aan het beslag met een spatel of lepel. Roer er ook 2 eetlepels nougatine door.

Schep het beslag in een ingevette bakvorm. Snij de tweede appel in schijfjes en steek deze voor de helft in de cake. Ze worden tijdens het bakken helemaal omringd door cake door het rijzen. Strooi nog eens 3 eetlepels nougatine op de cake.


Bak de cake in 60-70 minuten gaar en goudbruin. Steek na het bakken een sateprikker in de cake; wanneer deze er schoon uitkomt is de cake gaar. Laat hem kort afkoelen in het blik voordat je hem voorzichtig stort en verder laat afkoelen.

Oordeel van het smaakpanel: uiteraard goedgekeurd. Daar kunnen we kort over zijn.


2 opmerkingen:

Laura's Bakery zei

Wat een ontzettend leuk stukje! leuk ook dat je nougatine hebt gebruikt, dat zal denk ik ook lekker zijn. Ik deel je bericht morgen ook even op mijn facebook pagina :)

Anoniem zei

This looks absolutely delicious - I would LOVE a slice (or two) with my cup of coffee!
Mary x