16 maart 2013

Een treinentaart voor Kleine Chef


Kleine Chef, het spijt me... Je moeder loopt waanzinnig achter op haar blog en komt pas 2 maanden na je vierde verjaardag ertoe om over je taart te schrijven. Maar ja, het was dan ook wel een beetje druk de laatste tijd. Je begon op de grote school en ook al vind je het er heerlijk, je bent wel eens uitgeruster geweest ’s avonds, en wij daarmee ook. Nadat jullie uitgeteld in je bed liggen, storten wij uitgeteld neer op de bank. En het moest ook maar eens lente worden.

Al twee jaar geleden kocht ik in Brussel een bakvorm van Nordic Ware. Het merk maakt een prachtige collectie, maar mijn oog viel op de negen kleine treinwagonnetjes (in één zware plaat) waarvan één locomotief. Op het internet vond ik toevallig een recept voor een bananencake, zonder rijsmiddel, maar met opgeklopt eiwit, die een prachtig, luchtige cake bleek op te leveren. Wel iets vochtig en zwaar, zoals bananencakes dat horen te zijn, maar toch mooi veerkrachtig, en ik had er werkelijk niets aan toe te voegen.



Let nou niet op mijn versiersels, want 1) het is niet makkelijk om een cake te versieren terwijl drie kinderen zich om het aanrecht verdringen om je snoepjes onder je handen weg te graaien en 2) ik ben gewoon niet zo’n versierder. Een beetje glazuur opspuiten, okee, maar ik ben niet de Michelangelo van de taartenversierders.



Bananencake
Recept voor 1 Nordic Ware treinenvorm of een grote cakevorm

200 gr rijpe bananen
100 gr  + nog eens 100 gr suiker
5 eieren, gescheiden in eiwit en dooiers
150 gr bloem + iets extra om de vorm te bestuiven
75 gr amandelmeel (gemalen amandelen)
75 gr gesmolten roomboter + extra boter om de vorm in te vetten

Vet de vorm met een kwastje in met gesmolten boter en zorg dat ale hoekjes goed ingevet worden. Bestuif de vorm licht met bloem.

Verwarm de oven voor op 180 graden (160 graden hetelucht).

Snijd de banaan in plakjes en pureer ze met een mixer. Voeg 100 gram suiker en de dooiers toe.

Klop de eiwitten tot zeer stijve pieken samen met de andere 100 gram suiker. Spatel een kwart van de eiwitten voorzichtig bij het banaanmengsel. Spatel de bloem en amandelmeel er ook door, en dan ook de gesmolten boter. Spatel er dan rustig ook de resterende eiwitten bij. Schep het beslag in een spuitzak en spuit de treinenvorm zorgvuldig vol: zorg dat elk hoekje gevuld raakt en vul de treinen tot de rand. Het spuiten is belangrijk, want als je het beslag er gewoon in zou scheppen, mis je waarschijnlijk de kleine hoekjes. Met een spuitzak kan je beter verdelen. Gebruik desnoods een flinke diepvrieszak waarvan je een hoekje afknipt. Je vult ze dus ook tot aan de rand, want ze rijzen niet.

Bak de cakejes in ongeveer 25 minuten bruin en gaar. Test ze met een satéprikker: als je deze in het midden steekt, moet het er weer droog uitkomen.

Je kunt natuurlijk ook een grote vorm gebruiken, maar bak de cake dan langer en test het ook met een satéprikker.

Haal ze dan uit de oven en keer de vorm om op een rek. Laat de treintjes met de wielen naar beneden afkoelen, zodat de onderkanten wat platter worden.

Als ze zijn afgekoeld, kunnen ze verder worden versierd met glazuur en snoepjes.

Oordeel van het smaakpanel: de cakejes vielen erg in de smaak, ook bij de visite. Het volwassen volk kreeg overigens de Bananen Tarte Tatin. Ook watertandend goed.





5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow, versierder of niet, die trein-taart ziet er super uit!

Dat moet ik onthouden voor als mijn zoontje (2) jarig is. Daar scoor ik punten mee.

Taart is taart, wanneer mama erover blogt zal zoon een worst wezen :)

Karien zei

He, die heb ik ook! Een mega hit altijd met verjaardagen. Alleen, ik worstel altijd enorm met de cakejes uit de vorm krijgen. Heb jij dat niet? Ik heb nu een speciale spray ervoor gekocht, die ga ik de volgende keer proberen...

Karien zei

O ja, en ik laat de kinderen het versieren altijd zelf doen, is veel makkelijker en de beste activiteit ooit!

Karien zei

Hier staan foto's van wat de kids ervan maakten: http://kamelenvoer.blogspot.sg/2010/11/feestje.html

Eerst Koken zei


Leuk Karien! Met deze cake heb ik geen problemen met het eruit halen. Ik smeer het wel uitvoerig in met gesmolten boter.