1 november 2016

Recensie kinderkookboek Lekker Uitpakken (Koken met Karin)

Ik heb een zwak voor kinderkookboeken, omdat het de bedoeling is dat lekker eten en koken hier met de paplepel worden ingegoten. Natuurlijk neem ik die culinaire educatie met liefde zelf ter hand, maar helaas is het zo dat de kinderen alleen iets aannemen van externe partijen. Als de juf op school of in de zwemles iets zegt, dan is het heilig, maar als wij hetzelfde zeggen wordt het verworpen als klinkklare onzin. Tja… Als ik het dan toch van derde partijen moet hebben, dan wijk ik wel graag uit naar boeken die ongeveer vertellen wat wij ook al dachten.

Jammer genoeg ontstijgen veel kinderkookboeken niet het niveau van tosti, zoet geneuzel met nutella, of gewoon wanstaltige recepten (hallo, Blue Band Kinderkookboek! Joehoe!) en dat is dus niet helemaal hoe ik erover denk. Er zijn wel serieuzere boeken, hoor. Zo is de Mini Kinderkookbijbel van Nancy McDougall erg compleet met serieuze recepten, die een kind van tien jaar prima zou kunnen maken voor de avondmaaltijd. Nadeel is weer de vormgeving, die dan weer te serieus is. Daar hadden ze best iets meer van kunnen maken.

Maar in oktober verscheen het tweede kinderkookboek van Karin Luiten en zij heeft wel de juiste dosis tussen leuk en serieus kunnen vinden. De vormgeving is lekker los, met veel ruimte voor grapjes, maar ook veel zinnige uitleg, plus serieuze recepten. Gerechten die de revue passeren zijn bijvoorbeeld spruitjessoep (jawel, wel lekker), kipnuggets met een Japanse twist, shakshuka, pasta met broccoli en zalm, zoete aardappelrösti, Turkse pizza en pitabroodjes (yes, homemade!) met een kip-kerriesalade erin. Daarnaast natuurlijk ook zoete gerechten en simpelere dingen als pantosti’s, cupcakes en appelflappen van bladerdeeg, vermomd als dinosauriër. Ik begin binnenkort met Kleine Chef (bijna 8 jaar oud) aan die appelflappen.

Op Facebook zag ik ook al dit filmpje langskomen:

Kortom: aanrader! Leuk (sinterklaas)kadootje voor kinderen vanaf groep 4 of 5 en ouder. Mijn zoon zit in groep 4 en met wat hulp zou hij nu zelf de simpelere recepten kunnen lezen en maken, maar een kind uit bijvoorbeeld groep 8 zou hier goed in zijn eentje uit kunnen koken.

Lekker Uitpakken – 128 pagina's - Karin Luiten – 16,99 euro

Geen opmerkingen: