7 februari 2013

Gordon’s koffie en chocolade mousse cups


Ik noem geen namen, maar een zeker persoon draait steeds aan mijn iso-knopje op mijn camera. Dat is de eerste reden dat deze foto zo beroerd is. De tweede reden is dat dit ons kerstdessert was en er 10 man op me zaten te wachten. Dat gaf een beetje artistieke stress. Dus… U moet het er maar mee doen.

Deze mousse wordt niet met rauw ei gemaakt en dat waardeer ik. Ik vind het idee van 'rauw' niet zo aantrekkelijk. Maar zacht en zalig is het toch wel. Mijn moeder noemde het een ‘zalfje’. Ze nam de extra voorraad mousse daarom ook maar mee naar huis. Ik mocht het toch niet meer; ik moest acuut op dieet.

Gordon’s koffie en chocolade mousse cups
bron: Sunday Lunch – Gordon Ramsay


recept voor 4 personen

100 gr pure chocolade
125 gr mascarpone
2 el poedersuiker volgens het origineel, maar ik vond het resultaat iets te serieus. Ik verdubbelde het en kwam uit op 40 gram suiker
60 ml espresso koffie, iets afgekoeld
150 ml slagroom
Ik deed er nog een klein scheutje 43 likeur doorheen

Voor de topping:
Beetje geklopte slagroom en wat verkruimelde amaretto koekjes

Smelt de chocolade au-bain-marie. Wanneer het vloeibaar is van de pan afhalen en opzij zetten.

Roer de mascarpone en suiker samen. Klop er met een garde de koffie en chocolade doorheen.

In een andere kom de slagroom stijf kloppen. Spatel dit voorzichtig door het andere mengsel en schep het in 4 glazen. Dek het af met folie en laat het in de koelkast opstijven.

Vlak voor het serveren wordt er iets slagroom opgespoten en wat koekjes over verkruimeld.




 

2 opmerkingen:

Nell zei

Dit wordt mijn eerstvolgende dessertje!! Net als jij hoef ik ook geen rauw ei in mijn toet. Brrrrr. Dit klinkt echter zalig!

marleen | eten uit de volkstuin zei

Ik houd ook niet van rauw ei in toetjes. De kans schijnt heel klein te zijn dat er iets misgaat maar toch, liever niet dus. Dit recept lijkt mij wel wat. Ook met dat scheutje likeur!