25 januari 2018

Pasta met chorizo bolognese (vegetarisch of vegan)


Vroeger had ik het hier op het blog al eens voorzichtig over veganistisch eten. En ik moet er nu wel een beetje lachen, want ik zette er toen nog net geen waarschuwing bij: “pas op: vegan, maar wel lekker!” Ik had altijd het idee dat ik me moest verantwoorden. Maar inmiddels is het dieet zo mainstream geworden dat niemand er meer van opkijkt en ik al helemaal niet. Laatst kocht ik zelfs een vegan kookboek en zag thuis eigenlijk pas dat het vegan was. Ook volg ik veel vegan blogs, maar ik buig de recepten vaak wel om naar vegetarisch. Ik gebruik normale kaas, geen sojamelk maar gewone melk, etc. Ook in dit recept is de pasta met linzen weliswaar volkomen vegan, maar ik doe er lekker geraspte, oude kaas op. En ketchup…

De linzen worden met allerlei specerijen op smaak gebracht zoals je dat in chorizoworst zou aantreffen. Denk aan komijn, koriander, een snuf kaneel en natuurlijk gerookte paprikapoeder (beslist gerookt en niets anders! De AH heeft het vast, en anders een Turkse winkel wel). Daar gaat wat zoet en zuur bij en een blik tomaatstukjes. Het resultaat heeft dus behoorlijk wat smaak, wat hier aan tafel goed op waarde werd geschat. Ook de kinderen smulden ervan en ik zal dit zeker nog eens maken!

Vegan Chorizo Bolognese
Bron: Rabbit&Wolves 

nb. Ik gebruik grote theelepels van 5 ml (maatschepje)

2 blikken bruine linzen van 400 gr (uitlekgewicht 2 x 240 gr)
scheutje olijfolie
1 teen knoflook, gesnipperd
2 tl komijnpoeder
1 tl korianderpoeder
1/4 tl kaneel
1/8 tl gemalen kruidnagel (slechts een snuf dus, maar de smaak is erg bepalend!)
1/2 tl oregano
1/2 tl tijm
1 tl zout
1/4 tl zwarte gemalen peper
1 tl gerookte paprikapoeder (en beslist niet iets anders!)
1/4 tl cayenne of iets anders heets
1 el azijn
125 ml rode wijn
1 el agavesiroop, honing of iets dergelijks (of meer naar smaak)
1 blik (400 gr) tomaatstukjes
300 - 350 gr pasta

Verhit de olie in een braad- of kookpan. Doe de knoflook erin en laat dit heel kort op laag vuur bakken. Het mag niet kleuren! Doe er de linzen bij en alle specerijen. Giet de azijn erbij en schep goed door. Laat dit een paar minuten bakken en giet er dan de wijn, agavesiroop/honing en tomaten bij. Laat dit 15 minuten op laag vuur pruttelen. Kook in de tussentijd de pasta gaar. Proef tenslotte of de saus nog iets nodig heeft (zout? Wat meer zoet?) en meng het daarna met de pasta. Serveren met kaas en eventueel (curry)ketchup.




2 opmerkingen:

Mo zei

Lekker recept. I.p.v. pasta, waar eieren in zitten, kun je ook zeewierpasta gebruiken. Dan is het écht vegan👍

Eerst Koken zei

er zitten geen eieren in normale, gedroogde pasta. In gewone pasta zit alleen maar tarwegries.