2 september 2017

Blue cheese dressing van Jeremy Fox


Jeremy Fox rules! Ik volg deze Amerikaanse chef al een tijdje en eigenlijk heeft alles wat hij in zijn keuken doet, mijn warme, zeer warme belangstelling… Op dit blog stonden afgelopen jaar al twee recepten (namelijk Ubuntu’s bloemkool + amandelen met lavendel), maar in april bracht hij in de Verenigde Staten zijn eerste kookboek uit. Ik liet het op de dag van verschijnen ongezien verschepen naar Nederland en heb het aan mijn hart gedrukt en rondgedragen tot ik alles gelezen had. Nou nou, overdrijf je nou niet een beetje? Nee, dat doe ik dus niet. Wat hij doet vind ik echt van een verhelderende klasse, vernieuwend en het is nog redelijk maakbaar ook. Je moet er wel even tijd voor vrij maken, want bijna alles is onmogelijk te maken op maandagavond na de zwemles van de kinderen, maar ik ga binnenkort zeker een paar weekenden uitroepen tot Jeremy Fox Weekend. Als het allemaal nou een beetje lukt (dat ‘maakbare’ zullen we dus nog wel eens even zien!) horen jullie het hier natuurlijk.

Zo werden zijn dubbel gedopte erwten (jazeker, dubbel gedopte erwten) met witte chocolade en macadamianoten in een recensie geprezen als beste gerecht ter wereld. Of hij maakt grote, gebakken paddenstoelen op aardappelpuree, met daaromheen een bordelaisesaus van champignonbouillon. Of een Eton Mess met meringue, citrusfruit en… gezoete pastinaakcrème. En zo staat zijn hele boek ‘On Vegetables’ vol met dit soort vernieuwende recepten. Vlees zit daar niet bij. Fox is trouwens zelf geen vegetariër, maar staat toch wel bekend om zijn groentegerechten.


Carrot juice cavatelli 



Enfin. Vandaag starten we even simpel. Ik was al een tijdje op zoek naar een goed recept voor de typische Amerikaanse blue cheese dressing en ik heb nu de juiste smaak gevonden bij meneer Fox. Hier komt ie in de originele versie en ook een slankere variant van mij (want, nou ja, u weet wel…)

Blue cheese dressing van Jeremy Fox
recept voor bijna 500 ml

190 gr verkruimelde blauwe kaas (stilton, dana blu, roquefort, etc. – de hardere soorten graag)
80 ml (appelcider) azijn (witte wijnazijn kan heus ook wel)
60 ml crème fraiche
60 ml mayonaise
60 ml karnemelk
1 teen knoflook, heel fijn gesnipperd
zout (nb. de knoflook hak je heel makkelijk met een koksmes helemaal tot pulp wanneer je het zout erop strooit voor het hakken. Het zout helpt mee bij het fijnhakken)

Het is simpel en de methode is naar eigen keuze: alles samen roeren, of met een garde kloppen, of met een blender pureren tot een gladde dressing.

En als je nou heel erg tegen die crème fraiche en mayo aan zit te hikken gebruik je dit à la Eerst Koken (voor een halve portie à la Jeremy):

100 gr magere kwark
40 ml witte wijnazijn
100 gr blauwe kaas
1 klein teentje knoflook, ook heel fijn gehakt
zout
scheutje melk om het iets dunner te maken




Geen opmerkingen: