3 november 2017

Test: Lassie Couscous en Bonenburger & Al'fez Harissa


Ook gemaksvoedel mag tegenwoordig vegetarisch zijn en die beweging gaat beslist de goede kant op. Vandaag testte ik een nieuw product van Lassie: een mix voor een vegetarische bonenburger, namelijk de Couscous en Bonen (lees: kikkererwten) Burger.

Ik ben bij pakjes en zakjes al snel op mijn hoede, maar de ingrediëntenlijst is lekker kort en duidelijk. Het pak van 250 gram bevat kikkererwten, couscous, gedroogde wortel, paprika, ui, peterselie en een Marokkaanse kruidenmix. Het mengsel bevat erg matig zout (0,3 gram voor het hele pak), dus wie wilt voegt zelf nog wat toe. Wat mij betreft moet er trouwens beslist zout bij, anders is de burger ronduit flauw te noemen. Maar het is goed dat die keuze voor zout er is.

De bereiding is simpel: je mengt de mix met water en dat wordt kort gekookt. Daarna moet het nog even wellen en afkoelen. Na 30 minuten kan je beginnen met het vormen van de burgers. Ook dat gaat heel gemakkelijk – het mengsel ‘plakt’ prima. Vervolgens worden de burgers nog kort bruin gebakken.

Al met al is het een heel leuk instapmodelletje voor de groeiende groep thuiskoks die heus wel aan de vega-burger wil, maar niet goed weet hoe ze moeten beginnen. De burger zelf is neutraal genoeg om mee te variëren op een broodje en het is dus allemaal snel, gemakkelijk, veganistisch zelfs, en niet te duur (er hoeft alleen maar water bij, en dan krijg je 700 gram burger voor nog geen 3 euro). Een nadeel is wel dat de burger vrij zacht is. Maar het is dan ook lastig om een vega-burger te maken met de stevigheid van vlees. Er zijn wel trucjes met droge havermout, maar het blijft behelpen, zeker als je een groente of peulvrucht als basis wilt gebruiken. Je moet er dus niet vanuit gaan dat je een burger zal eten die op een rundvleesburger lijkt. Het is gewoon een heel ander product. Ik houd zelf wel van een wat ‘smeuïge’ burger, maar ik weet dat de meningen verdeeld zijn. Zelfs hier aan mijn eigen tafel.

Ik maakte van het pak negen kleine burgertjes die op een kaiserbroodje passen, dus wij kwamen er met het gezin ook wel mee uit. Ik roerde wat Griekse yoghurt om met zout, peper en harissa en deed er ook nog een extra schepje harissa op. Er kwam ook wat geroosterde paprika uit pot bij en een lik hummus op de bodem van het broodje.


Verder was ik blij verrast door de harissa van Al’fez – weliswaar aan de prijzige kant voor 100 gram, maar erg lekker. Harissa is een chilisaus zoals sambal, maar dan met smaakmakers uit het Midden-Oosten, in dit geval vooral tomaten- en paprikapuree, een snufje anijszaad, knoflook, limoensap en dan dus maar 1,7% chilipeper, maar het is nog steeds lekker pittig. Vast ook lekker op brood met hummus of een plak kaas.

Al'fez Harissa
Verkrijgbaar bij Albert Heijn voor € 2,09

Lassie Couscous & Bonenburger
Verkrijgbaar bij Albert Heijn en Jumbo voor € 2,89




Geen opmerkingen: