7 augustus 2017

Thaise kip met sperziebonen, gember en waterkastanje


En? Was het ‘yay of nay’ aan tafel? Nou, toch overwegend ‘yay’, op de waterkastanjes na bij de kinderen. Die zijn ook wel wat raar. Het zijn kleine, dikke, witte “nuggets”, die knapperig als een groene appel zijn en dat bij het bakken ook blijven. Je koopt ze in blikjes bij de toko en zijn heus wel lekker.

Vroeger maakte ik dit regelmatig, maar ik hield er mee op omdat ik mijn anti-aanbakpannen ermee sloopte. Ik vraag me nog steeds af wat ik precies deed, maar ik liet waarschijnlijk de suiker karamelliseren en dat moet je gewoon niet doen in zo’n teer pannetje (teer ja – anti-aanbakpannen verdragen gek genoeg geen al te hete temperaturen).  Dan kan je hem na een paar keer bakken weggooien. Nee, dat doen we nu anders. Sterker nog, het is niet eens de bedoeling om de kip bruin te bakken. Als die maar gaar is. In zo’n licht Thais gerecht past een wit ‘gekookt’ stukje kip erg goed. Gewoon gegaard doet de kip erg puur aan. Gebakken is het... tja, anders… Maar dat kan ook hoor. Doe dat wel in een tweede pan ernaast.

Wat betreft het citroenblad (oftewel djeroek peroet, kaffir leaves); mocht je nou in Appelscha ofzo wonen en er is geen fatsoenlijke toko in de buurt, gebruik dan maar wat geraspte citroenschil. Het is niet hetzelfde, maar je komt er hier wel mee weg… Gedroogde blaadjes zijn wel goed verkrijgbaar, maar zijn echt niet hetzelfde als verse of uit de diepvries. Ik gebruik zelf een zak blaadjes uit de diepvries.

Thaise kip met gember en waterkastanje
recept voor 2 volwassenen en 2 a 3 kinderen

4 el olie (zonnebloem- of arachideolie bv)
4 sjalotten of een flinke ui, in kwart ringen
600 gr kipfilet, in plakjes/reepjes/stukjes
3 tenen knoflook, gesnipperd
50 gr verse, geschilde gember, gesnipperd (jazeker, dat is flink wat. Een duimgroot stuk)
4 verse citroenblaadjes, gesnipperd (zie inleiding)
120 gr cashewnoten
250 gr sperziebonen (gebroken boontjes uit de diepvries graag. Vers kan ook, maar kook deze eerst 5 minuten voor. Kousenband mag ook, ook graag voorgekookt)
2 rode paprika’s, in reepjes zo breed als de sperziebonen
1 blikje waterkastanjes (uitlekgewicht 140 gram), in dikke plakjes
4 el vissaus
iets meer dan 1 eetlepel suiker

Neem een grote hapjespan of wok en fruit de sjalot of ui in de olie tot het bruin begint te worden. Voeg de kip toe en bak deze tot het vlees wit en halfgaar is. Of neem de tip van hierboven ter harte en bak de droog gedepte kip grondig bruin in wat olie in een aparte koekenpan. In de hapjespan bij de ui zal de kip namelijk niet snel bruin worden.

Voeg daarna alle andere ingrediënten, behalve vissaus en suiker toe en bak alles op middelhoog vuur beetgaar. Als het goed is komt daar het nodige vocht bij los, maar mocht het toch te droog bakken, voeg dan wat water toe. Als je de kip apart hebt gebakken, voeg je deze nu ook toe.
Voeg tenslotte de vissaus en suiker toe en schep dit nog eens goed door. Serveren met rijst.



Geen opmerkingen: