14 juli 2017

Pizza met bbq-saus, rode ui, kastanjechampignons en oude kaas


Wanneer je veel vegetarisch eet, dan haal je wellicht wat minder snel de barbecue tevoorschijn. Tenminste, zo gaat dat hier. We zijn bepaald geen doorgewinterde bbq-fans en ik ril bij het idee van ‘spekfakkels’ en in zoete saus drijvende spareribs. Maar de fles barbecuesaus van Santa Maria die ik had ontvangen om te proberen lonkte toch naar me. Tja, met whisky. Daar val ik wel weer mee te lijmen…


Even geproefd. De saus was behoorlijk zoet en rokerig, en bevatte inderdaad 2,3% whisky. Wel een echte barbecuesaus zoals je dat zou verwachten. Ik besloot er een pizza mee te maken die ik al vaker op de foldertjes in de brievenbus langs had zien komen. Ik lees die reclame van de pizza-kiloknallers in de buurt altijd graag om enige feeling te houden met een wereld die mij verder volkomen onbekend is. Ik heb namelijk nog nooit een pizza gehaald of laten bezorgen (nee, wacht: 1 keer. Tien jaar geleden toen ik aan het verhuizen was.) Maar goed. De pizza met bbq-saus en kip leek een heuse klassieker te zijn geworden. En zoveel mensen kunnen toch geen ongelijk hebben? Ik heb hem dus ook gemaakt, maar dan wel vegetarisch. Met dun gesneden rode ui, gebakken kastanjechampignons en oude kaas. Ik had ook een hoekje met gerookte scamorza (gerookte, harde mozzarella) toegedekt, maar dat werd geen succes. De variant met oude kaas echter was zeer goed te eten. Een beetje vreemd, maar wel lekker…

Pizza met bbq-saus, rode ui, kastanjechampignons en oude kaas

Ik maak er geen recept van, want een kind kan hier de was doen: begin met de pizzabodem. Die maken wij hier uiteraard zelf, maar een kant-en-klare bodem is verdedigbaar. Beleg deze dun met bbq-saus en ik zeg dus dun, want anders wordt het veel te zoet. Tenslotte zit er in die fles vooral suiker. Leg daar zeer dunne, halve ringen rode ui op en ook (kastanje)champignons in plakjes, welke je eerst in een beetje olie bruin hebt gebakken in de koekenpan (ze laten eerst water los. Laat dat verdampen en bak ze dan alsnog bruin). Afdekken met geraspte, Goudse oude kaas en in een hete oven bruin bakken.




Geen opmerkingen: