16 februari 2017

Bolognese a la Kikkoman


Meneer deed in 2016 onderzoek in Japan en liet mij groen van jaloezie achter in Nederland. Maar op hetzelfde moment dat hij terugkwam van zijn reis, stuurde Kikkoman bericht uit over een kookwedstrijd voor hun sojasaus. De hoofdprijs? Een reis naar Japan. Nou ja, dat was allicht te proberen, toch? Als het niet linksom gaat, dan maar rechtsom. Ik stuurde twee recepten in: de risotto met sojasaus-eieren en de kip met sesam-rijstpannenkoekjes. En met die eieren kwam ik verder. Niet in de finale helaas, maar wel in de workshop sushi maken, en maar dan maar liefst van de chefkok van restaurant Yamazoto van het Okura hotel. Nou… ook geen verkeerde prijs. Daar was ik erg mee in mijn nopjes.

En met recht. Het was fan-tas-tisch! Begin december mocht ik mij melden, samen met de finalisten en andere troostprijswinnaars. Het was zeer indrukwekkend om les te krijgen van de mensen van het Okura/Yamazoto, en ik heb zoveel geleerd die dag! Het was echt een eer om er te mogen zijn. En ik ben niet zo snel laaiend enthousiast, hoor! :)


Uw trotse verslaggever


Uitleg over de vis


“en dit is nou echte, verse wasabi en niet gekleurde mierikswortel…” Het is ook veel milder en dieper van smaak dan de namaakwasabi die wij hier meestal gebruiken


Het koelen van de rijst


Het eindproduct (ik geloof alleen niet dat dit mijn eigen bord was...)

Maar even terug naar dit opvallende recept van bolognesesaus met Kikkoman. Het werd genoemd in het receptenboekje dat ik in mijn goodiebag mee naar huis kreeg en ik snapte de smaak: pure umami bij een al behoorlijk umamigerecht (tomatensaus!). Maar was de hoeveelheid sojasaus in het origineel niet wat royaal? Het recept deed 8 tot 10 eetlepels kikkoman op 750 gram gehakt. Dat is wel 150 ml! Of 100 ml omgerekend in mijn recept. Dat lijkt me iets teveel… Ik heb dus maar de helft gebruikt. Ze doen er ook suiker bij naar smaak, en vandaar dat ik uitweek naar ketjap manis, in combinatie met kikkoman. Iets meer zou misschien nog kunnen, maar ik was bang de balans kwijt te raken. Maar proef het vooral even om je eigen smaak erop los te laten!

Bolognese a la Kikkoman          
bron: gebaseerd op een recept uit een folder van Kikkoman                   
recept voor 3 a 4 personen

2 uien, gesnipperd
2 tenen, knoflook, gesnipperd
scheutje olijfolie
500 gr rundergehakt
140 gr geconcentreerde tomatenpuree (zo'n 'dubbel' miniblikje)
500 gr gezeefde tomaten/passata
½ blokje kippenbouillon
2 tl Italiaanse kruiden
gemalen zwarte peper
1 el Kikkoman sojasaus (15 ml)
2 el ketjap manis (30 ml) of zie tip in de tekst boven
400 gr pasta

Fruit de ui en knoflook in wat olie gedurende 10 minuten. Het hoeft niet bruin te worden. Doe het gehakt erbij en braad het rul aan. Laat het vervolgens ook echt goed bakken zodat het krokante stukjes krijgt en niet alleen maar wat ligt te stoven…. Dan doe je de rest erbij en laat dit kort sudderen. Ondertussen de pasta gaar koken en gemengd serveren.



Geen opmerkingen: