3 november 2016

Speltpizza met rode ui, creme fraiche, tijm en Zwitserse kaas




Eerst Koken heeft de Zwitserse strooikaas ontdekt hoor… Niet voor op brood, maar om mee te koken. Ik heb nog wel wat recepten in petto met dat bekende kartonnetje met die groenige korrels. Maar allereerst een pizza. Na de andere deegrollen van Tante Fanny hebben ze nu de speltpizza geïntroduceerd. Zoals al eerder gezegd, als je toch kant-en-klaar deeg koopt, dan zit je met deze rollen helemaal niet verkeerd. Ook dit deeg is lekker en gemakkelijk. Hoewel ik het principe speltdeeg niet helemaal snap. Qua smaak maakt het in dit deeg niet echt uit in vergelijking met hun normale pizzadeeg. Maar behalve 59% speltbloem zit er ook tarwezetmeel in. Is dat wel handig voor mensen die uit dieetredenen alleen spelt willen eten? Die eten toch juist spelt omdat ze geen tarwe willen eten…?

Enfin, de speltpizza kreeg een dun dekentje van crème fraiche, gebakken uien en Zwitserse strooikaas. Haast een flammkuche. Bovenop de pizza kwam nog wat geraspte boerenkaas van Maaslander. Dat is op zich een lekkere kaas, die romig, haast filmend smaakt, maar echte boerenkaas met zo'n stalsmaak vond ik het niet.

Speltpizza met rode ui, creme fraiche, tijm en Zwitserse kaas
2 personen

1 rol speltpizzadeeg van Tante Fanny
beetje olie om te bakken
200 gr rode ui, in fijne, halve ringen
125 ml creme fraiche
1 tl tijm
20 gr Zwitserse strooikaas (schabziger) (= 2 opgehoopte el)
snuf zout
2 handen geraspte (boeren)kaas
handje gesneden bieslook

Fruit de uien gedurende tien minuten in een beetje olie. Bruin hoeft het niet worden. Meng ze daarna goed met de creme fraiche, tijm, Zwitserse kaas en nog een snuf zout. Smeer dat dun uit over de uitgerolde pizzabodem. Verdeel de (boeren)kaas er over en bak de pizza in 15 minuten bruin in een oven van 200 graden (180 graden hetelucht). Wat gehakte bieslook erop na het bakken is erg lekker!



4 opmerkingen:

YvV zei

Dát klinkt lekker!!! Ben sowieso dol op flammkuchen. Dat wordt uienpizza morgen!

stans Myers-de Lange zei

Ik ben nu 70+ en eet al zo lang ik mij kan herinneren Zwitserse kaas. De verpakking is verschillende keren veranderd maar de smaak is nog steeds als vanouds. Ik gebruik het in aardappelpuree (omdat ik geen zout gebruik) in kruidenboter op hartige taarten en iedere ochtend op 1 sneetje volkoren met lekker dik boter. Zou in iedere koelkast moeten staan. Heerlijk, oh ja ik drink geen melk ben allergisch voor kaas maar niet voor een Zwitserse kaas.

Eerst Koken zei

Ha, er zijn meer fans! :) Ik vind het op brood ook lekker, maar heb inmiddels een soort spread gemaakt ermee en binnenkort een pesto. Na de kerstdagen ga ik daar beslist over bloggen, maar tot die tijd zit het hier even vol qua planning!

Anoniem zei

Erg lekkere 'witte' pizza! Het deeg is inderdaad ook lekker. En bijzonder makkelijk te maken. Je hoeft eigenlijk alleen de uien te snijden en bakken.