19 september 2016

Zes jaar Eerst Koken & Louisa’s cake (cake met ricotta en citroen)


En..... we zijn al weer zes jaar verder! Vandaag vier ik mijn blogverjaardag maar weer eens. Met taart natuurlijk. Eentje die je beslist eens moet maken.

Deze cake is razend populair op de Amerikaanse food website Food 52 en kreeg zoveel lovend commentaar van hun lezers dat ik besloot om de cake te maken toen Meneer Eerst Koken terug kwam van twee weken veldwerk. Het loont vaak om alle reacties op zo’n recept te lezen, want dan hoef je niet dezelfde fouten te maken. Zo bleek de baktijd in het originele recept veel te kort te zijn, waardoor je eerder een soort cheesecake krijgt. Maar het moet toch echt een normale cake worden, die overigens heel licht is en doet denken aan lente en high tea met dure theekopjes en de pinken in de lucht. Die appel proef je overigens niet terug in de cake. Die smelt er helemaal in weg, maar doet blijkbaar toch zinnig werk voor de structuur. De smaak moet het helemaal hebben van de citroen en het verzachtende van de ricotta.

Louisa’s cake (cake met ricotta en citroen)
nb. ik gebruik grote theelepels van 5 ml

125 gr roomboter op kamertemperatuur
225 gr suiker
150 gr ei, dat zijn er ongeveer 3 (M)
160 gr zelfrijzend bakmeel + 1 tl bakpoeder extra (of gebruik gewone bloem en een afgestreken eetlepel bakpoeder)
snuf zout
250 gr ricotta
rasp van een citroen (liefst biologisch)
1 grote appel, geschild en grof geraspt
poedersuiker voor het serveren

Verder nodig: een springvorm van ongeveer 20 cm. De cake op de foto is gemaakt met een vorm van 18 cm, maar ik zou de volgende keer uitwijken naar een iets grotere vorm, zodat de cake wat sneller bakt, omdat hij dan uiteraard wat lager wordt.


Verwarm de oven voor op 180 graden (of 170 graden voor een hetelucht-stand). Bekleed een springvorm met bakpapier (wanneer je het nat maakt en uitknijpt, kan je het goed vouwen in de vorm).

Meng de boter en suiker met een mixer tot het wit en luchtig wordt. Voeg daarna één voor één de eieren toe. Voeg dan ook de andere ingrediënten toe en meng het kort door elkaar.

Schep het beslag in de vorm en bak de cake gaar en bruin. Wanneer je er een satéprikker in steekt moet deze er weer schoon uitkomen. In de 18 cm vorm duurde dat bij mij 70 minuten. Een grotere vorm zal waarschijnlijk een iets kortere baktijd opleveren. Even erbij blijven dus. Wanneer de bovenkant te donker wordt kan je het afdekken met wat aluminiumfolie.



2 opmerkingen:

Gerry zei

Gefeliciteerd met je blogverjaardag. Ga maar weer eens kijken wanneer die van mij ook al weer is...

Eerst Koken zei

Ik snap zelf ook niet hoe het kan dat ik er elk jaar toevallig aan denk :D