10 mei 2016

Choco bananencake met gemalen amandel


Nog een bananencake? Hadden we er daar al niet genoeg van? Eh nee dus… Cake blijft gewoon de beste manier om die bruine, overgebleven bananen op te maken en deze versie met chocolade mag er wezen. Daar komt daar bij dat de hoofdgerechten hier de laatste tijd allemaal mislukken. Ik laat steeds mijn oog vallen op allerlei obscure substanties of fusion-achtige 'clean eating' combinaties (u weet wel, die vervelende en hardnekkige trend om allerlei lekkers te vervangen met tofu en courgette-sliertjes), die of briljant zullen blijken te zijn, of ronduit idioot. De meeste zitten dan toch vervelend genoeg in de laatste categorie en die komen natuurlijk niet op het blog.

Maar goed, bananencake dus. Ik was bij het bakken weer vervelend zuinig bezig geweest en ik liet twee opties achterwege, maar dat was een verkeerde beslissing. De extra banaanstukjes (naast de geprakte banaan) zal ik de volgende keer toch erin doen, want het maakt de cake smeuïger. Ook de extra chocostukjes negeerde ik, omdat het me zo’n overkill leek, maar ik geloof toch dat de cake het prima kan hebben.

Choco bananencake met gemalen amandel
Bron: het Duitse magazine Lecker - maart 2016

325 gr bloem
1 zakje (7 gr) bakpoeder
40 gr cacaopoeder
150 gr amandelmeel
snuf zout
250 gr roomboter, op kamertemperatuur
275 gr suiker
4 eieren (M)
3 grote, rijpe bananen
eventueel extra: scheutje melk, 100 gr pure chocolade in kleine stukjes gehakt en/of 2 bananen in blokjes (vooral de bananen kan ik aanraden)


Meng de bloem, bakpoeder, cacao, amandelmeel en zout.

Boter en suiker romig mixen met een mixer. Eieren één voor één toevoegen en erdoor mixen. Voeg 2 (twee!) gepelde bananen in stukjes toe en mix ze door het beslag tot je geen stukjes meer ziet. De derde banaan snijd je in de lengte doormidden en leg je apart.

Meng de droge en natte mengsels met elkaar. Het wordt een heel stevig beslag; haast een slap deeg eigenlijk! Ik voegde daarom nog een klein scheutje melk toe. Naar smaak kan je nog de chocolade- of banaanstukjes toevoegen.

Verwarm de oven voor op 175 graden (160 graden voor hetelucht).

Vet een grote cakevorm in met boter of bekleed het met bakpapier. Schep het beslag erin. Leg de banaanhelften die je had overgehouden er bovenop en druk ze een beetje in het beslag. Bak de cake 85 tot 95 minuten of tot een sateprikker die erin wordt gestoken er droog uitkomt. Dek de cake na 45 minuten af met aluminiumfolie.



Geen opmerkingen: