11 augustus 2015

Dikke Amerikaanse pannenkoekjes voor zondagochtend



Er zijn van die basisrecepten die hier gewoon even moeten staan, zodat ik het zelf in ieder geval snel terug kan vinden :P

Het is al weer meer dan twintig jaar geleden, maar de bekende dikke pannenkoekjes at ik voor het eerst in Amerika, in zo’n klassieke ontbijttent. Met een dunne blueberry syrup - dun en schenkbaar als maple syrup en heel anders dan onze dikke kleefstroop. Eenmaal thuis kwam ik uit bij delicatessenzaak Eichholtz in de Leidsestraat in Amsterdam. Daar kocht ik soms een pak Amerikaanse pannenkoekenmix voor stuitende bedragen... (nou ja, vergeef me dat pak; ik was nog jong en ik heb het ruimschoots ingehaald) Ik zag trouwens dat Eichholtz er nog steeds zit. Misschien moet ik er nog eens langs om te kijken of ze druivenjam hebben. Daar droom ik nog wel eens van… alhoewel ik die jam inmiddels óók wel zelf kan maken.

Amerikaanse pannenkoekjes
recept voor genoeg ontbijtpannenkoekjes voor zo’n 3 personen (of 2 grote mensen en 2 of 3 kleine mensen)

300 gr bloem
400 ml melk
3 eieren (L)
zout
2 el suiker
1 zakje bakpoeder (van 16 gram)
eventueel vanillesuiker of vanille-extract
roomboter om te bakken

Mix een beslag van de ingrediënten. Zorg dat er geen klontjes in zitten. Bak er dan in een koekenpan, met boter, pannenkoekjes van. Met een juslepel maak je precies het juiste formaat.



Geen opmerkingen: