23 juni 2015

Over hummus met kerrie en dubbelgedopte kikkererwten


Wist u dat je sesamzaadjes kunt pellen? Of dubbeldoppen eigenlijk. Het is echt waar. Vooral bij de ekowinkel liggen van die ‘naakte’ zaadjes. Ze schijnen zachter van smaak te zijn. En nog gezonder ook. Dat is heel mooi natuurlijk, maar ik hoop wel dat ze daar een machine voor hebben bedacht. Wist u overigens dat sesamzaadjes aan een plant groeien, in hele kleine peultjes, waar 4 rijtjes met zaadjes inzitten? Het schijnt dat je de plant heel goed in de moestuin kunt zetten. Dat wist u vast allang, maar ik nog niet...

bron foto: learn2grow.com

Ondertussen wil ik het helemaal niet over dubbel gepeld sesamzaad hebben, maar over dubbel gepelde kikkererwten. Nog zo’n voorbeeld van monnikenwerk, want in mijn eigen keuken moet het pellen gewoon met de hand worden gedaan. En waar ik het dubbeldoppen van tuinbonen nog kan begrijpen, vond ik het dubbeldoppen van kikkererwten altijd idioot. Tot voor kort dan. Want een tijdje geleden klaagde ik hier nog dat mijn eigen hummus nooit zo mooi zacht wordt als die van de supermarkt... En het volgende voel je nu op je klompen aankomen: het ligt dus aan de schilletjes van de kikkererwt… zonder die schilletjes pureert ook u thuis een hummus zo zacht als een zalfje. Mét schilletjes blijft het toch altijd een beetje een macrobiotisch stevige hap.

Nu heb ik goed nieuws en slecht nieuws: het pellen gaat vrij snel. Je knijpt simpelweg met je vingers het velletje eraf, en het valt er dan ook vanaf als je er alleen maar naar kijkt. En het slechte nieuws: in een grote pot kikkererwten van 400 gram zitten best wel veel kikkererwten. Het kostte mij precies 15 minuten om een hele pot te doppen. Bij de tweede pot werd ik echter geholpen:


Veel werk dus, zelfs met een dochter erbij, maar ik doe het de volgende keer weer. En dan vooral omdat ik heel erg veel hummus eet en graag wat wil variëren met smaken. Ook kun je je eigen hummus veel minder vet maken dan de kant-en-klare. In de gekochte hummus zit wel 30% vet en dat is bepaald niet mager te noemen! In mijn eigen hummus zat met 2 eetlepels olijfolie maar 6% vet. En je kunt best zonder die olie als je de spread met andere smaken op smaak weet te brengen. Zoals dit bijvoorbeeld:


Hummus met kerrie
recept voor 500 gram hummus

een grote pot kikkererwten (uitlekgewicht 400 gram) – of je weekt zelf 200 gram kikkererwten en kookt deze gaar
sap van een halve citroen
1 teen knoflook
2 el olijfolie
1 krappe tl (van 5 ml) kerriepoeder
1 krappe tl (van 5 ml) komijnpoeder
½ tl kurkuma (vooral voor de kleur)
klein handje gehakte verse koriander
2 el tahin (sesampasta. Koop het bij de toko, Turkse supermarkt of een grote, gewone supermarkt)
zout

Pel de kikkererwten door in de boon te knijpen; het velletje zal snel loslaten. Doe de gepelde kikkererwten in een keukenmachine. Voeg de andere ingrediënten toe en pureer het fijn. Voeg dan een beetje water toe tot je een goede consistentie hebt. Laat de machine daarna net zo lang draaien als nodig is om de hummus mooi fijn te pureren.



Geen opmerkingen: