30 december 2014

De populairste recepten van 2014

Ik vind die top 10 van beroerdst scorende recepten vaak leuker dan de beste 10. Van die slechte herken ik soms wel iets, of ik verwachtte altijd al dat ze het slecht zouden doen. Maar die goed scorende recepten zorgen soms voor hoofdbrekens en lange nachten vol gepeins. Die nummer 1 van dit jaar bijvoorbeeld; waarom deze??

Er zaten een paar blogposts bij die het heel goed deden, maar die laat ik even buiten beschouwing voor de top 10. Zo waren er:

1.     Mijn betoog over hoe giftig bespoten citrusfruit is (je raspt het hierna nooit meer door je cake)
2.     Hoe wij eten met 3 obstinate kleuters (en hoe dat eten bij voorkeur ook ín de kleuter verdwijnt)
3.     Wat doe je in hemelsnaam met de rest van dat blikje ansjovis?
4.     Het kookmuseum over 40 jaar trends: wat was er hip in de keuken in de laatste 4 decennia?
5.     Het basisrecept voor cake (met veel tips!) – zoek niet verder
6.     En de Valentijnsblog met een licht Indiaas hapjesmenu deed het ook verrassend goed

Maar toch echt op een verdiende tiende plek stond het koekjesrecept van Koken metKarin. Inderdaad een prima recept waar je alle kanten mee uit kan.


Op 9 staan de hamburger briochebroodjes. Niet in een oogwenk gemaakt, maar wanneer ik wat tijd heb, maak ik ze nog steeds graag. Wie heeft er nog kleffe supermarktbroodjes nodig?


Multi-inzetbare bloemkoolsaus staat op 8. Ik maak het zelf niet meer zo vaak, maar het is een goed basisrecept waar je goed op kunt variëren. Het doet denken aan een kaassaus, maar dan zonder het vet.


Op nummer 7 staan zalmburgers met avocadomayonaise. Eigenlijk een typisch lente- of zomerrecept, maar dit zijn natuurlijk smaken die voor elkaar gemaakt zijn.


Op nummer 6? Couscous met geroosterde groenten, wortelballetjes en chimichurri. Nou ja, en dit is dan zo’n vraagstuk. Ja tuurlijk is het een lekker recept en de smaken zijn erg van deze tijd, maar waarom dit het nou beter doet dan die linzenpilav met satesaus uit de vorige blogpost….? Die is tenslotte ook heel erg ‘2014’.


Haha, de gezonde bananenmuffins (suikervrij en vetarm) op nummer 5! Ik was serieus tevreden over deze broodachtige muffins, maar ze waren ook een speldenprikje, een probeerseltje in die hele gezonde hype van ‘clean eating’ die nu zo rond raast. Verder weten jullie wel dat Eerst Koken niet mee doet aan die flauwekul, he?


Want… kijk, direct na de bananenmuffins komen we op nummer 4 uit bij de Varkentjes in de Moddertaart. De tegenhanger van de gezonde muffin! Dit was de verjaardagstaart voor dochter Zus en het was een plezier om te maken. Ook vrij simpel trouwens, ook al ziet hij er niet simpel uit..


Deconstructed Eton Mess, nagemaakt van een dessert dat ik kocht in Londen bij de M&S, staat op 3. Ik vind het nog steeds een plaatje…


En op nummer 2 staat een vlug zaterdagavondreceptje: pitabroodjes met paprikakip en bacon. Ja okee, bomvol smaak, lekker zoutig. Dit volg ik wel.


Maar dan die nummer 1: Kipgehaktballetjes met currysaus en rijst



Ja, het is lekker, maar ook een beetje vreemd: gehakte kip wordt gemengd met onder andere kerrie en camembert, en dat wordt opgediend in een saus van kokosmelk en tomaat. Het heeft wel iets weg van een Tikka Masala, maar dan met die rare indringer (camembert) erbij. De kaas werkt wel: het geeft een apart umami-smaakje dat je niet verwacht. Maar of dit nou perse zoveel lekkerder is dan (en ik pak er nu een paar bij uit de middenmoot): 


Eccles cakes met potted stilton van Heston Blumenthal (katzwijm…)


Pasta puttanesca (iets koken voor je nieuwe liefde/collega/vrienden? Dit dan dus!)


Pasta carbonara met snijbonen (okee, bij deze direct op de boodschappenlijst gezet voor dit weekend)


Caesar Salad


Franse bonenstoof met gehaktballetjes en zwarte bessenjam…. (jeetje, ik had wel een favoriet bord in die dagen zeg)

Zo, dat was het weer voor dit jaar… Op naar 2015.





1 opmerking:

Sanne zei

Wat is je blog toch een feest! Dank je!!! Na de verhuis- en Kerststress ga ik vanaf 2015 weer vol goede moed en met heel veel plezier je recepten uitproberen!