13 oktober 2014

Taco’s met gehakt en een zelfgemaakte specerijenmix


Het spreekt voor zich dat we in dit huishouden niets met pakjes en zakjes doen. Ook is het duidelijk dat ik ril wanneer ik in de buurt kom van het schap met de potten Aardappel Anders (ik kan er niet bij dat die nog steeds bestaan) en dat de enige geaccepteerde mix een bouillonblokje is. Of toch… tot voor kort kocht ik zakjes kant-en-klare mix voor taco’s. Vraag me niet waarom, ik weet het zelf ook niet. Maar die vragen kwamen vanzelf toen ik eens de verpakking (van Santa Maria) las, terwijl ik in de pan stond te roeren. Hoofdbestanddeel: dextrose (suiker). Excuse me? In een taco? Tweede ingrediënt: zout, en wel een verbazingwekkende 17,5%! Daarna volgden dan de ui en specerijen, maar ook aardappelvezels, aroma, antiklontermiddel, maltodextrine en gistextract om het hele gebeuren op een nog hoger smaakniveau te zetten. Zucht… Met tegenzin zette ik die avond de pan op tafel. Eerst Koken kan toch wel beter dan dat? Ik ben direct aan de slag gegaan voor een eigen mix.

Even geen foto van het eindproduct. Jullie weten heus wel hoe een taco eruit ziet, en bovendien blijft zoiets nooit in zijn ideale houding staan, dat valt om, alle vulling ligt eruit, etc. Een taco eten is al lastig, maar er eentje fotograferen is nog erger…Maar om deze specerijen draait het allemaal:


Taco’s met zelfgemaakte specerijenmix
Bron: Picture Perfect Meals

nb. ik gebruik grote theelepels van 5 ml

Voor de vulling:
scheut olie
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 kg rundergehakt
1 tl chili poeder (of meer naar smaak – maar dit was voor de kinderen al bijna te heet)
1 el gemalen komijn
1 tl gerookt paprikapoeder
1 tl gedroogde oregano
1/2 tl gemalen korianderzaad
¼ tl chili vlokken
125 ml runderbouillon
2 iets opgehoopte tl maïzena
zout en peper

Verder nodig:
12 tacoschelpen (Ik hoor het u zeggen - die kan je ook zelf maken hoor! Maar dat doe ik even niet. Wraps zijn wel makkelijk)
Toppings naar keuze: tomaatblokjes, tomatensalsa, avocado of guacamole, geraspte kaas, sla, zure room, verse koriander, etc.

Zoek een diepe hapjespan of braadpan en fruit de ui in een scheut olie tot het wat zachter wordt (5 minuten). Voeg de knoflook en het gehakt toe en bak het rul en bruin. Haal op dit punt ook het meeste vet uit de pan. Zo’n kant-en-klare mix bindt alle olie handig tot een droge massa, maar je hebt het niet nodig en zonder al die bindmiddelen zal je met erg veel olie blijven zitten. Voeg dan alle specerijen toe en bak dit even mee. Tenslotte roer je de maïzena los in een scheutje koud water en dat voeg je samen met de bouillon ook toe aan de pan. Roer door en laat dat rustig sudderen tot de gehaktsaus gebonden is. Breng op smaak met zout en peper.

Ondertussen had u natuurlijk al de taco’s opgewarmd en alle gezellige bakjes met toppings op tafel gezet. Nu alleen nog een (Mexicaans) biertje erbij… Lekker!




 

3 opmerkingen:

Tina zei

en een mespuntje cacao!

Eerst Koken zei

Jaaa! Wat goed dat je dat zegt! Die neem ik de volgende keer ook even mee. Bedankt! :)

Anna zei

Fijn om steeds meer recepten voor kruidenmengsels tegen te komen. Makkelijk ook, want ik heb blijkbaar voor de meeste recepten gewoon alles al in huis.
Jij ook bedankt, ik ga dit proberen.
Anna