30 oktober 2014

Preisoep voor een prikkie


Afgezien van de foto is er niets van mij bij hoor, maar Sylvia Witteman plaatste op Twitter een recept in 122 karakters – kom er maar eens om. Hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier het wordt. Wat ouwehoer en commandeer ik dan toch in mijn recepten... Doe dit, doe dat...

Enfin, door al zijn bondige schoonheid besloot ik het gewoon eens te maken. 


Pond prei en evenveel aardappels in stukken gaarkoken in anderhalve liter bouillon. Doosje euroshopperboursin, staafmixen.

Nu geen woorden meer aan vuil maken. Was het lekker? Ja hoor, niets mis mee. Gewoon een soepje voor doordeweeks. Nb. gebruik kippen-, groente- of tuinkruidenbouillon.

Nee, dan dat woord ‘prikkie’ – nadat ik had vastgesteld dat dit woord inderdaad correct ABN is, kon ik niet nalaten om de herkomst even op te zoeken. En dan blijkt een prik een oud Brabants muntje met weinig waarde te zijn en is het woord al sinds de 14e eeuw in zwang. Mooi hoor. Soep voor een prikje.





Geen opmerkingen: