20 oktober 2014

Mijn nieuwe favoriete dressing met kerrie en citroen


Het lekkerste hapje van de afgelopen week? Dat was een restje koude, gekookte snijbonen van de avond daarvoor met daarop mijn nieuwe favoriete dressing en een gekookt eitje. Nee, een foto heb ik niet. Ach nee, het was een bakje snijbonen… maar reken maar dat ik binnenkort speciaal snijbonen ga koken. Ik lunch namelijk al een tijdje met groenvoer. Tot grote tevredenheid trouwens. Met dit soort salades en dressings is dat ook bepaald geen straf.

Ik heb het ook al gegeten met witlof en ei, en met een salade van wortellinten, peterselie en geschaafde amandelen, ontleent aan het originele recept, en het gaat met  veel salades heel goed samen. Dochter Zo (4) heeft hem ook geproefd en ze vond hem ‘interessant’. En dat klopt helemaal: de smaken zijn vrij stevig met veel vers citroensap, honing, chili en kerriepoeder. En juist die kerrie doet het hem.



Mijn nieuwe favoriete dressing met kerrie en citroen

het sap van 1 citroen
ongeveer dezelfde hoeveelheid aan olijfolie
zout
1 el honing
½ tl paprikapoeder
snufje chilipoeder
1 opgehoopte tl kerriepoeder (goede kwaliteit!)
1 el mayonaise

Je voelt het al aan: gewoon mengen en dat is alles. De dressing is dun als olie. Je zou hem lobbiger kunnen maken met meer mayonaise of yoghurt, maar voeg dan ook weer wat meer specerijen toe.




2 opmerkingen:

noud zei

Nog een dressing:
1 deel olijfolie
1 deel suiker
1 deel balsamico azijn
op smaak brengen met mosterd behoorlijk wat.
peper en zout

zelfs kinderen vinden dit lekker, ieder ander ook !

Eerst Koken zei

He, bedankt Noud! Ik ga het proberen!