19 september 2014

Masabacha –niet je standaard hummus


Dit Midden-Oosterse gerecht staat onder verschillende spellingen bekend en tot zover ik weet ligt de klemtoon op de ‘sa’ - maSAbacha. Het draait om de balila, eigenlijk niet meer dan een warm mengsel van kikkererwten met pijnboompitten, komijn, knoflook en peterselie. Dat wordt gecombineerd met hummus en vaak ook met een pittige saus van peterselie en citroensap. Samen trekt dit een gewone hummus op tot een heus hoofdgerecht en het is dus duidelijk niet onze standaard hummus; maar in het Midden-Oosten is dit een heel normaal gerecht. Een simpele avondmaaltijd of een hapje voor erbij. Overigens maakte ik de balila op de foto met pistachenoten. Ook lekker.

Ik gebruik hieronder kant en klare hummus, want die vind ik toch het lekkerste. Thuis krijg ik mijn hummus niet zo fijn en zo smakelijk als dat van de fabrikant. En het is een hele opgave voor mij om toe te geven dat de fabriek het beter doet! Maar ik weet wel hoe het komt dat de hummus van de fabriek lekkerder is, want die fabrikant voegt wel 20 tot 30% olie toe. Ja, kunst dat het dan lekker wordt… Zo kan ik het ook. Maar ik doe het natuurlijk niet. Hummus komt thuis altijd in grotere hoeveelheden dan de 200 gram van de winkel en ik weiger een kwart fles olijfolie in mijn blender te gieten. Dat trek ik gewoon niet. Ik eet mijn vet graag een beetje verborgen… Maar geneer u niet wanneer u daar geen problemen mee hebt! Ik zeg niets.


Masabacha
recept voor 2 personen

200 gram hummus, op kamertemperatuur

Voor de balila:
50 gr pistachenoten of pijnboompitten
1 blik kikkererwten van 400 gr (niet uitgelekt gewicht)
1/2 afgestreken el komijnpoeder
1 kleine teen knoflook, fijn gehakt
1 handje gehakte peterselie
olijfolie
zout
scheutje water

Rooster de noten in een droge koekenpan tot ze licht kleuren. Voeg dan een klein beetje olie toe en voeg de kikkererwten, komijn en knoflook toe. Laat dit een minuut doorwarmen en voeg dan de peterselie toe. Breng op smaak met zout en doe er een scheutje water bij.

Verder nodig voor de peterseliesaus - hak het volgende heel fijn samen: een hand gehakte peterselie, 1 tl zout, een teentje knoflook. Wanneer dit fijn is nog het sap van 1 citroen en een scheutje olijfolie toevoegen.

Roer de hummus los met een lepel van de balila (met wat van het toegevoegde water erbij zou je het mooi los moeten kunnen roeren). Verdeel de hummus over een diep bord met een kuiltje in het midden. Leg de balila in het kuiltje. Lepel hier wat van de peterseliesaus op. Strooi eventueel nog wat paprikapoeder erover. Serveer daarbij eventueel 1 of 2 gekookte eieren in plakjes en warme pitabroodjes. De masabacha kan zowel warm als koud worden gegeten.


U vraagt zich misschien af wat het smaakpanel hiervan vindt? Nou, de dames zijn erg gecharmeerd van hummus en aten dit smakelijk op naast hun pompoensoep. Overigens een trots momentje met Dochter Zo (net 4 jaar oud). Dit was de eerste pompoensoep van het seizoen, maar toen Meneer de kom voor haar neer zette zei ze: “mmm, pompoensoep”. En dat hadden we haar niet verteld. Jaja, kind van haar moeder. :D





4 opmerkingen:

Lot zei

Lekker lijkt me dat. De hummus maak ik wel zelf, vond de gekocht niet lekker. Het moet volgens de workshop op site Arabia heel lang in de keukenmachine zeker 10 minuten en dan is het wat mij betreft smeuig genoeg. Ik gebruik erwten uitpot, de zelfgeweekte vond ik weer minder.
Maar ik heb nog gedroogde staan en die ga ik maar koken en maak er jouw recept mee.

Eerst Koken zei

Ja, vind kikkererwten uit blik ook lekkerder voor de hummus eigenlijk. Toch wat milder van smaak.

Anoniem zei

Welk merk kant en klare hummus kun je aanraden?

Eerst Koken zei

Ik denk dat het heel persoonlijk is, maar ik vind Maza en de hummus van de Lidl het lekkerste. Sabra (bij de AH) vind ik toch minder.