5 januari 2014

Franse bonenstoof met gehaktballetjes en zwarte bessenjam



Onderstaand recept heb ik gefotografeerd uit een Bonne Maman kookboek, in London, in een kookwinkel, want het recept stond me aan, maar de rest van het boek niet. Meneer was er niet bij, anders zou hij zich wild hebben gegeneerd en het is ook niet netjes om te doen, maar ik ben blij dat ik het deed, want het is een fijn recept. :)


Eigenlijk is het aan alle kanten al weer aangepast. Zo hebben wij met onze ontbrekende cultuur voor worstjes geen aanbod van worst uit Toulouse en ik begin niet aan die wanstaltig vette saucijzen. In plaats daarvan maakte ik de worst na met kleine gehaktballetjes. Ook maakte ik minder saus. Maar die bijzondere toevoeging van de Bonne Maman zwarte bessenjam heb ik er natuurlijk ingehouden. Overigens zit er voor een hoofdgerecht best veel suiker in vanwege de Guinness, de pastasaus en de jam. Er is daarvan eigenlijk maar eentje die je zelf onder controle hebt en dat is de pastasaus: koop een goede, serieuze pot saus en niet zo’n goedkope die vol zit met suiker. Dat scheelt toch weer.


Franse bonenstoof met gehaktballetjes en zwarte bessenjam
recept voor 3 a 4 personen

Voor de gehaktballetjes:
300 gr half om half gehakt of rundergehakt
100 gr ontbijtspek, fijn gesnipperd
50 gr broodkruimels
4 tenen knoflook, fijn gesnipperd
50 ml rode wijn
1 ei
peper, nootmuskaat, tijm en zout naar smaak

Voor de saus:
olie om te bakken
2 (rode) uien, gesnipperd
200 ml kippenbouillon van 1 bouillonblokje (voor 500 ml)
200 ml Guinness (ja, ook al is het niet Frans)
1 pot lekkere kant-en-klare pastasaus (400 ml ongeveer), maar houd het qua smaak simpel
1 groot blik bonen naar keuze (bruine of gewone witte bonen bv - blik van ongeveer 400 tot 500 gr uitlekgewicht)
60 gr zwarte bessenjam

Verwarm de oven voor op 190 graden (170 graden hetelucht).

Doe alles voor het gehakt in een kom en meng dit goed. Draai er daarna walnootgrote balletjes van en bak ze kort bruin in wat olie in een zware braadpan (het gaat straks de oven in). Haal ze uit de pan en houd ze apart. Fruit dan de ui voor de saus in de pan. Wanneer de ui zacht is, de rest van de ingrediënten voor de saus toevoegen en aan de kook brengen. Leg de balletjes er ook weer in en bak dit zonder deksel in de oven voor 45 minuten of totdat de inhoud iets ingedikt is.

Wanneer de pan de oven niet in kan, zal er geen man overboord zijn als de stoofschotel gewoon op het fornuis wordt bereidt, lijkt mij.

Serveer de bonenstoof met sneetjes knoflookbrood (of grove kruimels knoflookbrood op het bord eroverheen gestrooid, zoals het boek opperde) of aardappelpuree zoals bij ons.

Oordeel van het smaakpanel: bruine bonen waren nieuw en stuiten direct op verzet. Wij zijn wat strenger geworden met het niet willen proeven, en uiteindelijk vonden twee van de drie het goed te eten. Die derde is overigens überhaupt opstandig, dus het zou zomaar kunnen dat ze het eigenlijk best lekker vond… zucht.





Geen opmerkingen: