19 december 2013

Spaanse cottage pie


Eh, Spaanse Cottage Pie dus... Laat ik daar nou geen foto van hebben, want ik zag het succes ervan even niet aankomen. Trouwens, zo fotogeniek was het nou ook weer niet. Maar wel lekker en daar draait het allemaal om.

Dochter Zo was de laatste in de rij om ziek te worden en ze braadde er direct de boter uit: ‘ik hoef mijn melk niet op te drinken, want ik ben ziek. Ik mag tv kijken, want ik ben ziek.’ Etc, etc. Eigenlijk was het vooral ‘interessant’ om ziek te zijn. Altijd waren het anderen die daardoor privileges kregen, en nu was zij eindelijk eens aan de beurt. Ze had er wel lang op moeten wachten, en ik had haar de week ervoor ook al moeten sussen: ‘stil maar, jij wordt echt ook nog een keertje ziek. Mama belooft het…’

Maar de volgende dag kwamen de blaasjes, vlekjes en nu toch echt hoge koorts en lag ze verdwaasd op de bank, afgewisseld met curieuze oplevingen, waarin een vogeltjesdans van K3 moest worden geoefend. Maar meestal lag ze toch voor Pampus, te klagen over pijn in haar mond, benen, buik, oren en haren, en ze was ook echt zielig.

En Meneer mopperde: de kinderen hadden al dagen niet fatsoenlijk groente gegeten. Ze hadden acuut vitaminetekort! Dat kreeg je er nou van! Ik mokte terug, maar voor de lieve vrede haalde ik alle groente uit de koelkast en prakte er zoveel mogelijk van in 1 pan. Ik vind dat ik nog een heel eind kwam. Ik maakte een variant op de nobele cottage pie die zoveel aanpassingen verdraagt en deed iets heel erg lekkers met paprika en chorizo, met een spitskoolstamppotje er bovenop. Het deed haast een beetje goulashachtig aan eigenlijk. En de kinderen smulden ervan. De jongste niet hoor, die at een bosbessenyoghurtje.

Met onderstaand recept maak je voldoende gehaktsaus voor twee keer eten. Maar eet het restant de volgende dag gewoon door wat pasta, of als saus over een zuurkoolstamppot, of gewoon weer als een snelle cottage pie met een ander stamppotlaagje. Invriezen kan natuurlijk ook.

Spaanse Cottage Pie (Pastel de La Cabaña?)
recept voor 6 personen (of tweemaal avondeten voor 2 volwassenen met kinderen)

olie om te bakken
1 ui
3 a 4 grote wortels
3 stengels bleekselderij
1 teen knoflook
1 rode paprika
300 gr rundergehakt
2 varkenssaucijsjes
250 gr chorizo, van 1 stuk - in heel kleine blokjes
200 ml rode wijn
1 blokje runderbouillon + 1 glas water (zo’n 125 ml)
1 tl tijm en 1 tl rozemarijn (of de naaldjes van een vers klein takje), zwarte peper
140 ml geconcentreerde tomatenpuree (2 miniblikjes)
ongeveer 1,4 kg stamppot (zie onder) - voldoende voor 3 personen dus

Wanneer er een keukenmachine is, kunt u de groente (ui, wortel, bleekselderij, knoflook en paprika) samen verhakselen tot flinters. Zonder keukenmachine moet alles dus ook zo klein mogelijk worden gesneden. Verhit een scheut olie in een grote braadpan en fruit het groentemengsel in ongeveer 10 minuten zacht, met het deksel op de pan.

Haal de worsten uit hun velletje (dat velletje kan weg) en voeg het worstvlees, samen met het gehakt en chorizoblokjes toe aan de pan. Bak dit op hoger vuur rul en bruin. Giet er daarna de wijn, het water en het verkruimelde bouillonblokje bij en voeg de kruiden en iets peper toe. Roer er ook de tomatenpuree door. Laat het daarna 30 tot 45 minuten zonder deksel sudderen. Het wordt een lekker smeuïge, dikke gehaktsaus.

Verwarm de oven voor op 200 graden (180 graden hetelucht).

Ondertussen ook een stamppotje koken: daar kan je echt alle kanten mee op, dus ik laat het bij een idee: gebruik ongeveer gelijke delen groente en aardappel, hoewel dat ook afhangt van de groente. Van koolsoorten (bloemkool, spitskool, boerenkool, etc.) kan ik altijd bijzonder veel wegwerken voordat er tafelvragen over worden gesteld. Wortel gaat ook vrij aardig. Doe jezelf een plezier en kook de groente nu eens niet, maar stoof ze in een klontje boter. Als het nodig is, gaat daar nog een scheutje water (of wijn, of bouillon) bij en wordt het gaar gestoofd met het deksel op de (hapjes)pan. Daarna mag de meeste groente, zoals spitskool of wortel, best ook nog een licht korstje bakken. Ondertussen ook de kruimige aardappels gaarkoken in gezouten water. Voor 1 maaltijd heb je trouwens wel genoeg aan zo’n 1,4 kilo stamppot. De gare aardappels worden vervolgens fijn gestampt met melk tot een smeuïge stamppot en omgeroerd met de groente en wat geraspte kaas.

Schep de helft van de gehaktsaus in een ovenschaal (bewaar de rest voor een ander keer, zie boven) en dek het af met een laag stamppot. Er kan eventueel nog een beetje kaas over de bovenkant worden geraspt. Bak de schotel dan 30 minuten totdat alles goed verhit is. Als je de saus of stamppot hebt laten afkoelen, dan zal je wel 40 minuten nodig hebben om weer op te warmen.

Oordeel van het smaakpanel: alles schoon op.

Geen opmerkingen: