6 oktober 2013

Salade van parelcouscous



Laatst vroeg iemand me over dit soort salades: “eten jouw kinderen dat nou echt?” Er lag iets verontrustends in zijn stem. Alsof hij het vermoeden kreeg dat het allemaal aan hem lag: zie je wel, andere kinderen eten het wel, alleen die van mij niet! Ik doe iets fout!

Maar nee hoor, ik kan jullie met de hand op mijn hart verzekeren dat ze niet eens omkijken naar dit soort creaties. Nee, dit is voor Meneer en mij. Want heel af en toe ben ik toch bereid om dubbel te koken.


Ik at hier de Sticky Tomato & Chili chutney van de Marks&Spencer bij, wat fantastisch was. De chutney is vooral zoet (en daardoor inderdaad ‘sticky’) als een hartige jam, maar door de azijn krijg je bij elke hap een mond vol smaak. Ik weet niet of de M&S in Amsterdam deze chutneys ook verkoopt (want ik kom meer in Engeland dan in Amsterdam, besef ik mij nu), maar ik heb hem laatst nagemaakt en heb er vorige week over geblogd.


Salade van parelcouscous
recept voor 4 personen

ongeveer 250 gr gare linzen (uit blik of gemaakt van ongeveer 125 gr droge linzen)
200 gr parelcouscous
een stuk courgette (ongeveer 150 gr) in zeer kleine blokjes
1 rode paprika in zeer kleine blokjes
5 gedroogde tomaten op olie
een hand peterselie, gehakt
200 gr zachte geitenkaas

Dressing:
sap van een halve citroen
1 hand basilicumblaadjes
1 el honing
1 el witte of rode wijnazijn
4 el olijfolie
zout en peper


Kook de couscous gaar in lichtgezouten water, volgens de bereidingswijze van de verpakking. Spoel het daarna direct af met koud water om het te koelen. Laat het goed uitlekken en meng het met de andere ingrediënten, behalve de geitenkaas.

Voor de dressing alle ingrediënten overdoen in een blender en pureren tot een gladde saus. Giet dit bij de couscous en brokkel de geitenkaas eroverheen. Naar smaak kan het sap van de andere helft van de citroen er ook bij worden gegoten. Koel de salade goed voor het serveren.

 

 

Geen opmerkingen: