24 juni 2013

Aardappels uit de oven



Na een bakblog (oeps) kreeg ik deze maand een glutenvrij blog (ai…) toegewezen voor de foodblogswap (foodbloggers koken en publiceren recepten van een door hogere hand toegewezen blog). Het gaat erom dat je uit je comfort zone wordt gehaald en ik moet zeggen dat ze dat aardig lukt. Ik heb een aantal recepten overwogen van het blog Kook De Wereld Rond, maar wij leunen hier nogal op gluten, om niet te zeggen dat de Eerst Koken-keuken is gebouwd van gluten, dus het viel niet mee. Ik ben dus fijn in mijn comfort zone gebleven, en aangezien ik zelf ook wat wilde schrijven over het bruin bakken van aardappels, koos ik het recept voor “Roasties”.

Tja, beetje aardappels bruin bakken, denkt u nu, dat kan mijn dochter van tien, terwijl ze met haar Nintendo speelt, en facebookt met vijf vriendinnen, maar dat onderschat u nu toch eventjes. Achter een goed gebakken aardappel zit namelijk een hele wetenschap.

Om te beginnen de aardappel zelf: op onze zaterdagmarkt staat een kraam met alleen maar aardappels. En een beetje knoflook. Meer hebben ze niet, maar ik vind het briljant. Tegenwoordig staat er op de zak in de supermarkt vaak niet eens meer welke aardappel er precies in zit. Dat is toch raar? Maar deze marktmannen (het zijn ook heel fijn van die tja, echte boeren, met handen als kolenscheppen, waarmee ze ook duidelijk de hele dag een beetje door die bakken aardappels graaien) hebben verstand van zaken. Je kunt ze voorleggen wat je gaat koken en dat pakken ze er direct de juiste knol bij. Kortom, ik koester die lui. En wat zouden ze u nu verkopen voor die gebakken aardappels? Dat luistert dus erg nauw: je moet iets kruimige aardappels hebben. Geen afkokers uiteraard, want die vallen uit elkaar, maar zeker ook geen vaste aardappel, want die blijven zo glad als een babybilletje en daar heb je niets aan. De iets kruimige aardappel kun je een beetje oprullen aan de buitenkant, zodat hij allerlei randjes en deukjes krijgt waar vet een knapperig korstje aan kan bakken. Wie wel eens een vaste aardappel heeft geprobeerd bruin te bakken, begrijpt wat ik bedoel. Dat is vrij zinloos. Nieuwe aardappels moet je maar reserveren voor een salade, want ze zijn bedroevend slecht in andere kunstjes dan simpelweg koken.


Een mooie grootte voor de stukken aardappel is een brok van twee happen groot. En snijd liever grote aardappels in stukken dan kleine heel te laten. Snijden geeft randjes en randjes worden knapperig.

Was de aardappels na het schillen, maar bewaar ze niet in water. Schil ze gewoon direct voor je gaat koken. Van bewaren in water worden ze te nat.

Verder schijnt het zo te zijn dat als je de aardappels twee dagen in de koelkast legt, ze mooier bruin bakken. Van kou worden aardappels zoet en dat wil je normaliter vermijden, maar in dit geval zou het een mooier korstje opleveren. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Bovendien ga ik aardig georganiseerd te werk, maar dit gaat mij wat ver.

Aardappels uit de oven
recept voor 4 personen

1200 gram geschilde iets kruimige aardappels
4 -5 el olie (olijf- , zonnebloem- of arachideolie bv), of nog beter, twee royaal opgehoopte el eenden- of ganzenvet
zout


Zet de oven aan op 200 graden (180 graden hetelucht). Neem een flinke ovenschaal (een stalen braadslee is ideaal) en doe hier de olie of het vet in. Zet dit direct in de oven, zodat de schaal en het vet straks gloeiendheet zijn.

Snijd de aardappels in stukken van zo’n twee happen groot. Breng een grote pan met ruim water aan de kook. Als het kookt voeg je wat zout en de aardappels toe. Kook ze precies 6 minuten. Giet ze goed af en zet de pan terug op laag vuur. Schud met het deksel erop de aardappels nu rustig heen en weer, zodat de buitenkant een beetje kapot gaat en oprult. Misschien breekt er een stukje af, maar dat is niet erg. Haal het deksel er dan af en laat ze heel even droog stomen, zodat er geen vocht meer in de pan zit. Haal de braadslee uit de oven en schep de aardappels voorzichtig in het vet. Schep het door, zodat ze bedekt zijn met olie, leg ze in een enkele laag, en zet dit direct terug in de oven.

In totaal moeten ze zeker een uur bakken, maar het zal eerder vijf kwartier zijn, of in ieder geval tot ze prachtig goudbruin zijn. Na 30 minuten schep je ze eens om, en op het eind ook nog eens. Schep ze dan over in een schaal en bestrooi nog eens met (grof) zout.

Overigens kan je ook kloeke stukken ui en hele tenen knoflook meebakken. Of schep wat tijm of rozemarijn om met het vet. Of zout de aardappels als ze de oven in gaan.


2 opmerkingen:

MultiVroon zei

Oei, dat klinkt heel lekker! Wel een beetje slow cooking zo, maar dat geeft niet, dat is tenslotte vaak de moeite wel waard. Ga het vast eens proberen!

Marloes zei

Jammer dat je je een beetje hebt laten afschrikken door het glutenvrije gehalte van mijn foodblog maar deze roasties zijn heel erg lekker en mogen dus best wel eens extra in de belangstelling staan. :-)