28 februari 2013

Klassieke ossenstaartsoep


Een simpele ossenstaartsoep stond al lang op mijn lijstje, maar ik kom niet veel bij de slager. Dus toen mijn supermarkt laatst stukken ossenstaart had liggen, nam ik gelijk de hele voorraad mee. Nou, ik heb nog nooit zo’n krachtige en smaakvolle bouillon gebrouwen! Binnenkort toch maar weer eens naar de slager.

Klassieke ossenstaartsoep

100 gr ui, gesnipperd
25 gr roomboter
500 gr ossenstaart, in schijven
50 gr geconcentreerde tomatenpuree
1 wortel (ongeveer 150 gr) in stukken
2 takjes selderijblad
1 laurierblad
zout, peper
50 ml madeira

Neem een flinke kookpan. Bak de ui hierin glazig in de boter en voeg daarna de ossenstaart toe. Bak ze aan beide kanten bruin.

Voeg de tomatenpuree toe en bak dit twee minuten mee.

Voeg 1 liter water, de wortel, selderijblad en laurierblad toe en laat dit 3 tot 3,5 uur op het allerlaagste pitje pruttelen. Ik liet het deksel op de pan, maar zonder kan ook, zodat het iets indampt. Zorg dat het net onder de kook blijft. Beweging in het water is dus prima, borrelend water is dat niet. Schep eventueel schuim eraf.

Haal de soep daarna door een zeef of zelfs door een kaasdoek. Pluk het vlees (maar niet het vet) van de botjes en voeg dit toe aan de soep. De rest van de smaakmakers kunnen weg. Breng de soep op smaak met zout, peper en 50 ml madeira.




Geen opmerkingen: