8 september 2012

Ricottakoekjes

 

Het is al weer een week of drie geleden: de heetste dag van het jaar. Het was midden op de dag, de dames lagen op bed, en ik was eten voor die avond aan het maken. Gekkenwerk. Sta ik daar boven een heet fornuis…Maar ik wil met de kinderen naar het strand en ’s avonds moet er toch eten zijn. Eerst maar even ricotta maken.

Een half uur later kwam mijn jongste dochter in haar luier de keuken instappen. Ze kon de kom waarin de ricotta stond uit te lekken niet zien, maar ze rook hem wel. “Hm, lekker, kaas!” riep ze. Verbaasd keek ik haar aan. Dit moet er toch wel eentje van mij zijn, he?? Ik ben trots.

De ricottakoekjes aten Meneer en ik bij wat sla en een stuk pizza, maar ze kunnen als bijgerecht met veel andere smaken worden gecombineerd, doordat ze erg mild van smaak zijn. Er mag best een wat scherpere smaak tegenover staan, zoals de peperige rucola.


Ricottakoekjes
Bijgerecht voor 3 a 4 personen

500 gr ricotta (Ik maakte zelf ricotta van 1,5 liter geitenmelk, 200 ml slagroom en 5 el azijn. Kijk hier voor het recept. Dit levert ongeveer 500 gram, niet te droge, ricotta op)
1 el verse tijm, of iets minder gedroogde tijm
1 grote teen knoflook uit de pers
1 ei (L)
zout en peper
50 gr bloem
50 gr geraspte parmezaan

Ik had mijn ricotta niet te lang laten uitlekken, zodat het qua structuur goed vergelijkbaar was met supermarktricotta: stevig, maar goed schepbaar.

Meng alle ingrediënten tot een vochtig geheel. Je moet er hoopjes van in een koekenpan kunnen scheppen zonder dat het uitloopt.

Verhit olie in een koekenpan en schep er kleine hoopjes beslag in. Je kunt ze een beetje plat proberen te drukken. De koekjes zijn redelijk kwetsbaar tot ze aan beide kanten zijn gebakken, dus keer ze 1 keer voorzichtig. Bijvoorbeeld met een kleine spatel of een vork. Bak ze aan beide zijden bruin.

Oordeel van het smaakpanel: ze waren erg onwillig. Zeg maar koppig. Dochter Zus probeerde ze graag en lustte ze, maar die eet kaas uit alle hoeken van de wereld. Van een blauwe Shropshire tot manchego, dus ik had niet anders verwacht.




 

Geen opmerkingen: