25 september 2012

Eiersalade met oude kaas


Nee, geen foto van de salade, want geen tijd om het op te leuken met toastjes, kekke servetjes en brocante lepeltjes, en een foto van geprakte eieren, daar zat u niet op te wachten. Echt niet.

Dit is het tweede recept van mijn moeder op dit blog en het is niet geheel toevallig weer een slaatje (de eerste was haar huzarensalade). Mijn moeder stond in mijn jonge jaren best open voor lasagne en andere toentertijd buitenissige gerechten, maar ze werd, en wordt nog steeds, niet enthousiast van koken. Maar een slaatje kon ze wel altijd goed maken en deze eiersalade is echt een smaak uit mijn jeugd. Mijn moeder is zelden spaarzaam met kaas en deze salade is dan ook een pittige kaas-ei-salade, die maar net smeerbaar is. Heerlijk!

Overigens even over kant en klare eiersalades: Johma heeft nu een salade zonder mayonaise. Ik was er eerst positief over, want ze doen iets creatiefs met peulvruchten, maar bij nader inzien slaat het echt nergens op. Als je de gewone ei-salade van de Plusmarkt ernaast zet (met mayo dus), dan heeft de salade van de Plus minder calorieën, minder vet en meer ei. Qua smaak proefde ik overigens maar weinig verschil.  Johma kan me dus wat met zijn light-variant. Er zijn betere en minder bewerkte alternatieven.



En anders maak je het toch even zelf:

Eiersalade met oude kaas

5 eieren (L)
100 gr geraspte, oude kaas
1 tl mosterd
3 volle el mayonaise

Kook de eieren in 8 minuten hard en laat ze schrikken in koud water. Pel ze en snijd ze fijn,of prak ze helemaal fijn. Roer de kaas, mayo en mosterd erdoor tot je een dikke, smeerbare salade hebt. Hier kan geen kant en klare variant tegenop!

Het smaakpanel is nog niet blootgesteld aan oma's classic. Wordt vervolgd...




Geen opmerkingen: