14 juli 2012

Salade 10daagse nr 3: sla met champignons en een brave pizza

Die zomer? Die dwingen we gewoon af met een salade tiendaagse! Gewoon doen alsof het hoog nodig is om dagelijks iets koels te eten.

O ja, en het is ook nodig omdat men in huize Marsepein iets te enthousiast sla, tomaten en bonen had uitgezet. In de tuin heeft de naaktslak ons de das omgedaan, maar we zijn stug doorgegaan op het balkon. Alles groeit er naar hartenlust en we moeten elke dag sla snijden.

En opeens kwam ik op het internet in een klein hoekje terecht waar ze aan veganistisch koken deden. En dan niet zomaar veganistisch, maar het liefste ook nog zonder vet, suiker en koolhydraten, maar men was wel pro-raw food. Poeh… Je zal die lui maar per ongeluk voor het avondeten hebben uitgenodigd! Dan zou ik mij toch wel afvragen wat er in hemelsnaam nog overblijft, behalve een blaadje sla.

Maar ik moet bekennen dat ik de schrijvers buitengewoon inventief vond met het vinden van smaken om dierlijke producten te vervangen. Wist u bijvoorbeeld dat je een crème fraiche kan maken door cashewnoten te laten fermenteren en dan te pureren? Ik niet. En daar laat ik het voor nu ook maar bij. Ook de brownies van kastanjemeel, zoete aardappel en lijnzaad, en met een glazuur van tahin en maple syrup, laat ik maar aan me voorbij gaan. En och, zelf Parmezaanse kaas namaken van gemalen amandelen met voedingsgist is op zijn minst een nobel streven te noemen.

Maar aangezien ik een groot zwak heb voor witte bonen de laatste tijd, borrelde er wel een recept in mij op voor een pizza. Belegd met een bonenpuree, knoflook en gegrilde aubergine. Zo gezegd, zo gedaan, maar ik moet toegeven dat ik de enige was die er helemaal weg van was. Meneer vond hem ‘okee’, maar iets te ‘hervormd’, neigend naar extremistisch eetgedrag. Terwijl er heus nog wel parmezaan in zat, dus een echte veganist haalt er zijn neus voor op. En over de kinderen heb ik het nu maar even helemaal niet. Enfin, ik heb het maar even gezegd. Wel fijn voor meneer dat er ook nog een salade bij zat.




Heel erg brave pizza
Recept voor 4 personen

Pizzadeeg van 700 gram meel, bijvoorbeeld deze, of gebruik een kant en klare mix. Ik gebruikte dit keer een mix voor ciabatta, wat me ook erg goed beviel.

Bonenpuree:

1 blik cannellinibonen (400 gr, uitlekgewicht ongeveer 250 gr)
1 grote teen knoflook, fijngesneden
eventueel 50 gr pecannoten
grote hand basilicum
zout, peper
sap van 1 citroen
120 gr parmezaan, geraspt
scheut olijfolie

Voor 1 grote pizza met aubergine + 1 grote pizza met tomaten:

1 portie gegrilde aubergine, bereid volgens dit recept
stuk of 4 tomaten met smaak, in plakjes
100 gr feta, verkruimeld
1 bol buffelmozzarella, in stukjes
een handvol verse basilicum



Maak de puree door alle ingrediënten in een keukenmachine te pureren. Zet dit apart.

Maak de aubergine volgens het recept in de link hierboven en laat het wat afkoelen.

Verwarm de oven voor op 220 graden (200 graden hetelucht).

Rol het deeg uit op twee bakplaten en prik het in. Besmeer het met een laag van de bonenpuree. Beleg 1 pizza met de aubergineplakjes en de feta. Beleg de andere met tomaatplakjes en mozzarella.

Bak de pizza’s (één voor één) af tot ze gaar en bruin zijn (15-20 minuten).
Bestrooi ze na het bakken met verse basilicum.

Erbij een Salade met champignons en gorgonzola:

250 gr champignons
olijfolie
1 tl tijm
een scheut balsamico-azijn
een takje verse rozemarijn, waarvan de naaldjes zijn fijngehakt
1 grote teen knoflook uit de pers

100-150 gr gorgonzola, alhoewel zachte geitenkaas ook heerlijk is
een krop sla, gewassen en in stukken gescheurd

dressing van 4 el olijfolie, 2 el (witte balsamico) azijn, een likje honing of mosterd, zout en peper

Houd kleine champignons heel en snijd grote doormidden. Verhit wat olie in een pan en bak de champignons op vrij hoog vuur gaar en bruin, maar niet te lang. Draai het vuur dan laag en blus het met een scheut azijn. Doe er de tijm, rozemarijn en knoflook bij en laat dit nog even sudderen. Kijk uit dat de knoflook niet verbrand. Zet het dan apart.

Snijd de gorgonzola in stukjes. Doe de sla in een kom en giet de dressing erop. Leg de kaas en champignons erbij.







Geen opmerkingen: