17 februari 2012

Sandwich Wensleydale met wortelchutney


Elf jaar geleden besloot warenhuis Marks&Spencer weg te gaan uit de Kalverstraat in Amsterdam. Ik weet het nog als de dag van gisteren, want ik kwam er graag. Niet voor de kleding, die behoorlijk truttig was voor de jeugdige mejuffrouw Marsepein, maar voor de supermarktafdeling, die een wereld voor mij opende. Waar anders dan bij de M&S kon je terecht voor crumpets, hot cross buns, sinaasappelsap met aardbeien (toen toch echt nog een luxe sapje) of Tikka Masala? Ik weet nog wel hoe ik langs de chips, desserts en christmas puddings struinde, treuzelend om te zien hoe ik mijn studentenbeurs ging besteden. Om de week erna gewoon weer te gaan. In 2001 vertrokken ze uit Nederland, mij achterlatend met een gat in het hart.

Maar ach, tijden veranderen en wie niet op het vliegtuig stapt, maakt tegenwoordig gewoon zelf Britse broodjes. Vandaag een ode aan een sandwich van de M&S: met Wensleydale en caramelized carrot chutney. Geweldig lekker. Het wordt alleen een beetje lastig om de kaas te vervangen. Wensleydale is een harde kaas (zoals onze Goudse), die makkelijk verkruimelt en licht zoetig en tegelijkertijd wat zuur smaakt. Met je ogen dicht denk je qua smaak het eerste aan zachte geitenkaas. Ongetwijfeld dat de chutney het heel goed kan vinden met geitenkaas, maar hard is het niet. Misschien dan maar gewoon een hele goede belegen boerenkaas. Is ook lekker. En die chutney is een must. Gaat trouwens ook moeiteloos verder op een toastje met wat roomkaas. Gewoon proberen!

Met de ingrediëntenlijst van het broodje in de hand heb ik geprobeerd deze na te maken en het komt aardig in de buurt.


Broodje Wensleydale met wortelchutney
Voor de wortelchutney:
(maakt een bescheiden hoeveelheid, die binnen een aantal dagen kan worden opgegeten)

300 gr geraspte bospeen
200 ml water
150 gr suiker
50 gr rauwe, geraspte ui
1 tl zout
75 ml witte wijnazijn of appelciderazijn


dan per broodje:
2 sneetjes lekker brood
1 kleine eetlepel roomkaas (Philadelphia)
1 kleine eetlepel Griekse yoghurt
50 gr Wensleydale kaas, verkruimeld
1 ruime eetlepel chutney
eventueel een beetje sla

Voor de chutney worden alle ingrediënten in een pan gedaan en aan de kook gebracht. Laat het 50 minuten zachtjes pruttelen zonder een deksel erop te doen. Het vocht zal grotendeels verdampen, maar laat het zeker niet droog koken. Op het laatst zal er nog een kleine hoeveelheid vocht over zijn (voeg anders tijdens het koken water toe) en dit wordt tijdens het afkoelen door de wortels verder opgenomen. Het eindresultaat is een soort rulle ‘jam’, die niet echt smeerbaar is.

Vermeng de kaas met de roomkaas en yoghurt en smeer dit op een snee brood. Verdeel er de chutney over en dek af met de tweede snee brood. Ontzettend lekker…

Geen opmerkingen: