18 september 2011

Amandeltaart met ganache

Hoera, ik ben 1! Marsepein is vandaag jarig. Precies een jaar geleden begon ik met bloggen en daarom is er vandaag taart!



... en een terugblik op het jaar met een top 10 van populairste recepten tot nu toe:
    1. Marsepein en amandelspijs op nummer 1 – dat komt vast door Google en mensen die op deze website een overdaad aan marsepein-creaties verwachten te vinden. Maar het spijt me, zo handig ben ik niet.
    2. Het Foodblog Event dat ik mocht leiden in mei 2011. Dit was de uitnodiging. De round-up valt net buiten de boot in deze top 10.
    3.  Jam van paardenbloemen – echt waar, op 3!
    4. Ontbijtkoek I, terwijl ontbijtkoek II en III veel beter waren.
    5. Toffees, de eerste in de serie van Chef mama vs The Real thing. Alle anderen afleveringen verwijzen weer naar deze terug, omdat ik daar vertel waarom ik het mij soms te moeilijk maak.
    6. Appelstroop en perenstroop – zeker in deze tijd wordt er weer flink naar gezocht.
Verder hebben jullie over het algemeen net zoveel interesse in hartige als zoete dingen en dat verbaast me af en toe.  Soms verwacht ik dat een weelderige taart het beter doet dan een verstandig pasta-gerecht, maar vaak loopt het anders. Wel zijn jullie dol op niet alledaagse, maar wel simpele, recepten. Zo deed het Griekse ijs het deze maand net zo goed als de Welsh Rarebit.

Maar goed, terug naar vandaag: de laatste tijd krijg ik vanuit allerlei hoeken recepten of ideeën aangeboden en met collega’s verspreid over de hele wereld, komen die recepten ook van verder weg. Vandaag een recept uit Denemarken. Collega Mette had een stapel oude Gastro’s (een Deens foodie-magazine) voor me bewaard (erg lief! En bedankt Mette!) en ik heb direct een stel recepten uitgekozen. De taart hieronder was geweldig: hij zag er mooi uit, smaakte uitstekend en ook niet onbelangrijk: het was simpel om te maken. Tenslotte ben ik niet zo’n patissier en ga ik meestal de mist in met recepten die op de gram nauwkeurig moeten kloppen. Ik ben daarom altijd erg in mijn nopjes als een taartrecept gewoon klopt. Deze taart komt zeker nog op tafel bij een verjaardag. Meneer Marsepein suggereerde nog de toevoeging van wat gekonfijte citroen- of sinaasappelschil.

Het originele recept gaat ervan uit dat je zelf blanke amandelen grof maalt, maar voor het gemak gebruikte ik een pakje kant-en-klaar amandelspijs. Als je toch alles zelf wilt maken, vervang je het spijs voor 100 gram blanke, niet te fijn gemalen amandelen en 100 gr kristalsuiker.

Als je spijs van Dr. Oetker gebruikt blijf je met 100 gram zitten. Ideaal voor een snel appeltaartje: snijd het spijs in plakjes, leg deze op twee vierkantjes bladerdeeg en beleg het met schijfjes appel en een beetje suiker. Bak dit 20 tot 30 minuten in een oven van 180 graden (160 graden hetelucht) en je hebt een goede snack voor twee.


Amandeltaart met ganache
Recept voor een kleine springvorm van 18 tot 20 cm
Bron: Gastro magazine nr. 32

Deeg:
200 gr bloem
80 gr poedersuiker
80 gr roomboter, koud en in stukjes gesneden
zout
1 ei

Vulling:
200 gram amandelspijs (Baukje)
100 gr roomboter, op kamertemperatuur
2 eieren
20 gr bloem (1 volle el)

Ganache:
125 ml slagroom
1 el honing
100 gr pure chocolade (minimaal 70%)
30 gr roomboter

Kneed een deeg van alle ingrediënten en leg dit 30 minuten tot een uur in de koelkast. Duw het daarna uit in een beboterde vorm of rol het eerst uit. Het laatste zal er wat netter uitzien. Maak de rand zodanig hoog dat er nog zo’n 4 cm vulling in kan. Prik de bodem in met een vork.

Verwarm de oven voor op 180 graden (of 160 graden hetelucht).

Voor de vulling het spijs in stukjes snijden en samen met de andere ingrediënten tot een homogene massa roeren. Het spijs is erg stevig, dus schroom niet om de keukenmachine te gebruiken, of prak het goed fijn met een vork. Alle stukjes moeten fijn gemaakt worden.

Giet de vulling op het deeg en strijk het glad. Bak dit ongeveer 35 minuten in de oven. De spijslaag hoort dan wat bruine plekken te hebben. Ook zal het iets gesouffleerd zijn, dus laat het volledig afkoelen. De vulling zal dan weer iets zakken.

De ganachelaag: Verwarm de room samen met de honing. Breek de chocolade in kleine stukjes en giet de hete room erover. Roer totdat de chocolade volledig is gesmolten. Voeg de boter in kleine klontjes toe. Hier wordt het de laag straks nog zachter van en het zal er mooi van gaan glimmen. Roer totdat alles mooi glad is. Giet het dan over de afgekoelde taart die nog in de springvorm zit (het loopt misschien tussen de springvormrand en het deeg, maar dat is niet erg) en laat dit goed afkoelen in de koelkast.

De liefhebber strooit er misschien graag nog wat gehakte blanke amandelen over, maar ik vond zelf die glimmende chocoladelaag al prachtig van zichzelf.

Oordeel van het smaakpanel: ze komen er voor in de rij staan. Het is typisch zo’n taart die niet lang in de koelkast blijft staan, want het is zo op.




6 opmerkingen:

Kniepertie zei

Gefeliciteerd!!!! Alleen 't lezen van het recept was al een calorieënbom(metje);-) maar lekker....
'k Ga um binnenkort uitproberen
Groet

Richelle zei

Gefeliciteerd!

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Ik bedacht me laatst dat ik ook bijna jarig ben (1/2 Okt). Wat is de tijd snel gegaan he? Wel vreemd dat alle seizoenen/feestdagen nu weer langs komen. Gefeliciteerd, Gerry

Karien zei

Gefeliciteerd!
Ik weet niet eens wanneer ik jarig ben... Heb al moeite mijn gewone verjaardag te onthouden, haha.
Ga eens snel kijken naar die paardenbloemenjam, doei!

Marsepein zei

Dank je wel!

@ Kniepertie - ja, maar het is maar af en toe feest he? Een balansdag erna mag wel ja. :)

Sweettflower zei

Gefeliciteerd met je 1-jarig bestaan!
Ook die taart is weer een leuk receptje.
Iets met amandelspijs kan alleen maar lekker zijn!