5 augustus 2011

Kwarkcake met rozijnen


Ik ben gek op beslag of deeg met kwark! Deze cake wordt prachtig zacht en luchtig, maar met een stuk minder boter dan bij normale cakes. Vervang de bloem en het bakpoeder alleen niet met gewoon zelfrijzend bakmeel, want er is meer bakpoeder nodig om dit zware beslag omhoog te krijgen dan er in zelfrijzend bakmeel zit!

Kwarkcake met rozijnen
Recept voor 1 cake

100 gr roomboter op kamertemperatuur
150 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
½ tl zout
2 eieren
70 gr geweekte rozijnen
250 gr milde kwark (hoeft geen volle kwark te zijn)
250 gr bloem
1 afgestreken el bakpoeder


Verwarm de oven op 180 graden (160 graden voor hetelucht).
Mix de boter met de suiker, vanillesuiker en zout. Mix de eieren erdoor. Roer daarna de rest erdoor.
Het wordt een vrij stevig beslag. Schep dit in een siliconen vorm of een ingevette gewone cakevorm.
Bak de cake 50 tot 60 minuten of totdat een satéprikker die je erin steekt er weer droog uitkomt.

Bestuif de cake eventueel met poedersuiker als hij afgekoeld is.

Oordeel van het smaakpanel: Heerlijk!


6 opmerkingen:

Mayken zei

Interessant recept! Wat is de inhoud van jouw cakevorm (of wat zijn de afmetingen)? En gebruik je witte basterd of kristalsuiker?

Marsepein zei

Ik heb het even nagemeten: ik gebruikte een siliconen vorm waar 1,3 liter in gaat als je hem tot de rand vult. Een medium maat dus.

Ik nam kristalsuiker.

Amariana zei

goed recept!
heb m ook al met kersen gemaakt en met banaan en appel.

Anoniem zei

welke maar eieren gebruikte je ?

Eerst Koken zei

Hm, inderdaad een oud recept van me. Tegenwoordig schrijf ik de maat erbij. Maar ik zou hier voor grote (L) eieren kiezen.

Anoniem zei

Ik ga hem deze week eens proberen maken.