24 februari 2011

Stracotto


Voor het Volkskrant-magazine gaat culinair journalist Mac Van Dinther wekelijks bij iemand eten, onder het mom van ‘iedereen kan koken’. Dat laatste zal best zo zijn, hoewel ik niet geloof dat iedereen ook goed kan koken. De resultaten zijn af en toe niet zo overtuigend dat ik onmiddellijk zelf vol inspiratie de keuken invlieg. Dat leken ze twee weken geleden wel, toen een liefhebber van Slow Food een stracotto maakte. Van Dinther viel in katzwijm voor de ‘dikke brokken fluweelzacht vlees, zoet gestoofde sjalotten en stukken paprika die nog net wat beet hebben”. Kijk, en toen werd ik wel wakker. Ik mijmerde direct ook over stoofvlees dat zo zacht is, dat het uit elkaar valt. Je moet er wel de tijd voor nemen, want in totaal stond de pan bij mij zo’n 7 uur in de oven of op het fornuis.


Mijn buurtsuper had niet veel: geen zwarte olijven (maar wel groene) en geen vetspek. Het spek wilde ik vervangen voor gewoon ontbijtspek, maar ik heb het uiteindelijk gewoon weggelaten. De volgende keer ga ik wél op zoek naar plakjes vetspek. Ook naar zwarte olijven trouwens.

Stracotto
Een flink hoofdgerecht voor 4 personen
Met een paar kleine wijzigingen overgenomen uit De Volkskrant

1 kg runderriblappen, in blokjes
Bloem om te bestrooien
2 el mild paprikapoeder
Zout
4 uien
6 tenen knoflook
3 peperoncino (gedroogde pepertjes)
100 gr vet spek in plakjes
 0,5 L gezeefde tomaat (pak)
2 tl gedroogde tijm
3 laurierblaadjes
1 tl gedroogde oregano
4 stengels bleekselderij in dunne plakjes
10 sjalotjes of ‘cocktailuitjes’
2 rode parika’s in reepjes
3 zongedroogde tomaten in stukjes
handjevol zwarte olijven, gehalveerd


400 gr pasta (bv tagliatelle)

Laat het vlees op kamertemperatuur komen en bestrooi het met bloem, zout en paprikapoeder. Uien, knoflook en peper snipperen en door het vlees mengen. De bodem van een braadpan bedekken met vet spek. Het vlees erop leggen en tomatensaus, tijm, oregano en laurier erbij doen. Een uur verhitten in de oven op 160 graden (135 graden hetelucht). De oven omlaag draaien naar 120 graden (100 graden hetelucht) en vijf à zes uur zachtjes stoven.
Maak de uitjes schoon, maar snijd voorzichtig de worteltjes eraf en niet meer van de onderkant; houd zoveel mogelijk van de ui intact, zodat het straks niet uit elkaar zal vallen. Voeg dan de uitjes en bleekselderij bij het vlees in de pan. Nu moet het nog twee uur sudderen, het laatste uur met toevoeging van de paprika, de zongedroogde tomaten en de zwarte olijven. Dit kan eventueel op het fornuis, zodat er af en toe in geroerd kan worden.
Kook er pasta bij en serveer er een schep stracotto op.

Kleine chef mocht niet bij dit etentje zijn, maar dit had hij zeker wel gegeten. Echt iets voor hem.

2 opmerkingen:

RozeMarijn zei

Geef je op voor die rubriek. :)

Marsepein zei

ha, misschien doe ik het wel! :)