19 januari 2011

Älpler Magronen


Ik bestelde dit gerecht ooit in een Zwitsers restaurant als voorgerecht en mijn Zwitserse collega’s lagen onder de tafel van het lachen. Wie bestelt dit nou als voorgerecht?? Ze probeerden me te waarschuwen dat het zwaar en vullend zou zijn en dat ik in een keer voldoende zou hebben gegeten. Dat viel reuze mee en zo’n fragiel meisje ben ik ook niet, maar het is waar dat dit gerecht voor mij symbool voor Zwitserland staat, samen met fondue en rösti natuurlijk. In älpler magronen zitten alle ingrediënten waar de Zwitserse keuken zwaar op leunt: kaas, aardappelen, room, ui en spek. Zeg maar de Zwitserse variant van mac ‘n’ cheese. Ik heb hieronder dan ook een iets lichtere variant voorgesteld, want room en spek eet je alleen elke dag ongestraft als je steeds die bergen op en af moet lopen.

In Zwitserland gebruiken ze hier Hörnli voor, een soort dunne buisjespasta, maar dat heb ik in Nederland maar een enkele keer zien liggen. Gebruik er gewone penne rigate voor, of anders wat grotere macaroni dan onze standaard elleboogjespasta. Verder is de appelcompote er een must bij! Het zurige van de appels is briljant bij het romige van de pasta.

Älpler Magronen
Voor 4 personen

400 gr buisjespasta
250 gr vaste aardappelen
2 grote uien, in halve ringen
Boter of olie om in te bakken
3 dl melk (of room voor de dikke versie)
150 gr gekookte hamreepjes (of gebakken of geblancheerde spekreepjes voor de dikke versie)
3 ons geraspte kaas (kan een mengsel van verschillende kazen zijn. Een harde kaas zoals sbrinz (de Zwitserse variant van parmezaan) wordt veel gebruikt, maar ik gebruik gewoon Goudse jong belegen of belegen)
Peper

Schil de aardappel en snijd ze in plakken en daarna in staafjes (formaat Franse frietjes). Breng een grote pan met water aan de kook en kook hier de aardappels en pasta samen in. Mijn pasta had 8 minuten nodig, wat ideaal was voor de aardappels, maar als de pasta langer nodig heeft, moet de aardappel later worden toegevoegd.
Bak de ui ondertussen zachtjes in wat boter of olie bruin.
Breng de melk aan de kook, haal van het vuur en smelt er 1/3 van de kaas in. Breng dit op smaak met peper (zout zal je waarschijnlijk niet nodig hebben met al die kaas) en voeg hier ook de ham aan toe. Houd het warm op een klein vuurtje, maar laat het niet koken, omdat anders de kaas schift.
Als de pasta is afgegoten nog eens 1/3 van de kaas hierdoor mengen.
Giet de melk dan bij de pasta en bestrooi met de laatste 1/3 deel kaas. Verdeel er de uien over. Warm het nog even goed door totdat de kaas gesmolten is en serveer met de appelcompote:

Ankestückli

750 gr zure appels
30 gr boter
1 dl appelsap of witte wijn
1 el suiker

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in blokjes. Smelt de boter in een pan, voeg de appels en suiker toe en bak ze enkele minuten. Voeg dan ook het sap of de wijn toe en laat dit verder zachtjes koken totdat het een dikke compote is geworden. Je kunt de compote zo maken dat er nog ruimschoots stukjes inzitten, maar eventueel kan je hem ook doorkoken tot appelmoes. Waarschijnlijk moet er nog wat water aan worden toegevoegd als het droog kookt.

Oordeel van de kleine chef: chef is bijzonder Zwitsers ingesteld. Dit lust hij wel.


Geen opmerkingen: