19 oktober 2010

Captain's Dinner

Een Captain’s Dinner doet mij altijd denken aan een Hollandse variant van de rijsttafel. Het heeft ook iets kneuterigs en gezelligs met al die bakjes en schaaltjes op tafel.


Het zou stammen uit vervlogen tijden toen men nog maanden achtereen op een schip zat en het moest stellen zonder verse ingrediënten. De kapitein zorgde nog best goed voor zichzelf, maar ook hij moest het doen met gezouten vlees en peulvruchten.
In die geest bevat het menu tegenwoordig ook nog kapucijners als middelpunt en veel ingemaakte producten eromheen. Ik ben niet al te streng in de leer en eet gerechten die toch echt wel al in de haven gemaakt hadden moeten worden… De Sticky Pork bijvoorbeeld, want mijn Captain’s Dinner kan echt niet meer zonder.

Wat aten wij de laatste keer bij ons Captain’s Dinner:

Kapucijners met stroop
Sticky Pork
Gehaktballetjes met satésaus
Brood en boter (of een tapenade)
Augurkjes, zilveruitjes en piccalilly, of ander zuur
Uitgebakken bacon
Uiringen, gebakken (of gefrituurd in een bierbeslag)
Appelmoes of –compote
Mosterd
De purist zou verder nog kunnen denken aan knakworstjes en pekelvlees.

Sticky Pork
700 gr varkenshaas

Voor de marinade:
50 gr suiker
3 tenen knoflook, gehakt
50 ml oestersaus
50 ml hoisinsaus
50 ml zoete sojasaus

Olie om in te bakken



Meng alles voor de marinade. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de saus mooier wordt als je voor de marinade alleen maar dikke vloeistoffen gebruikt. Dus geen dunne sojasaus, maar eentje die traag als Heinz Ketchup uit de fles komt zakken. Ik gebruik Ketjap Kaki Tiga. De oestersaus van Amoy is ook dik en Hoisinsaus was dat in ieder geval al.
Leg de hele varkenshazen in de marinade in een ovenschaal en laat het enkele uren marineren.
Verhit dan wat olie in een koekenpan en bak het vlees rondom aan. Je hoeft het vlees niet droog te deppen. Ik laat er zoveel mogelijk van de saus aanzitten.
Leg de haasjes dan weer terug in de ovenschaal, weer in de marinade en zet dit 15 minuten in een oven van 200 graden of 20 minuten bij erg dik vlees.
Snijd het vlees in dikke plakken.

Oordeel van de kleine chef: hij mocht niet bij het etentje zijn, maar moest naar bed. Maar ik denk wel dat dit in de smaak was gevallen.

Geen opmerkingen: